Webbredaktör

Hej Chris!
Har hittat en webbredaktörs-utbildning på distans som jag blev lite intresserad av. Tyvärr har jag ju läst at det är överskott av arbetskraft inom den kategorin nu och även om 5 år (läst på sacos hemsida) Undrar vad mer man kan jobba med om man skulle gå utbildningen trots allt ? Hur tillförlitliga är de här undersökningarna de gör om framtida yrken?
Just på grund av framtidsutsikterna för yrket har jag svårt för att bestämma mig om jag ska söka utbildningen eller inte, har du några råd att ge mig?

Tack på förhand!
Sandra 2010-03-21 03:00

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-03-21
Hej
Prognoser från SACO är kvalificerade gissningar och ska bara vara ett stöd när man väljer yrke. Man tittar på hur många som utbildas, pensionsvgångar och marknaden. Många yrken är mer eller mindre konjunkturkänsliga och där är det svårt att förutspå framtiden och arbetsmarknaden kan förändras snabbt. Jag tror man ska välja utifrån sitt intresse och se prognoserna som ett stöd. Om yrket har dåliga framtidsutsikter ska man kanske ställa sig frågor om man t ex är beredd att flytta, om man kanske kan starta eget ifall man inte får något jobb etc.Ett tisp är också att ta kontakt med några företag som har webbredaktörer anställda och fråga vilkakvalifikationer som efterfrågas. Du kanske  även kan profilera din utbildning så att du blir eftertraktad.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: