globala utbildningar

Hejsan
Jag heter Johanna, är förskollärare och har en fråga.Jag gick en u landsutb på Valla folkhögskola på distans som hada inriktning kvinnor och barns livvsvillkor, som jag är glad över att jag gjorde, i om det gjorde vi en resa till Östafrika där vi fick se skolor,organisationer,kvinnorgrupper, kliniker osv, allt för att föräbättra kvinnors sitationer i länderna.
Jag fick mersmak av det här efteråt och just nu känner jag mig splittrad, jobbaar som förskolläare, men jag känner att jag vill göra nåt annat nu. Har alltid velat göra något bistånsarbete av något slag, kunna hjälpa till på nåt sätt, och i om u lands utb så verkar detta har satt i mer mer och utvecklat till nåt som säger mig att jag ska fortsätta på dettaq spåret men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.
Har kollat på en massa utbildningar, sökt in på religions kurs och antropologi till hösten, och kollat på u landsutb. Jag känner som så att jag vill inte gå någon ettårig kurs på folkhögskola som innebär att man ska bo på skola osv, för jag har redan gått en distans kurs, så isf är nästa spår på högskola som leder nån vart, men eftersom jag redan gått tre år på högskola så vet jag inte om jag är så sugen att gå tre år till,isf måste det vara någon kurs /utb som verkligen tilltalar mig.
Min tanke är att kanske jobba i någon organsation i framtiden, Rädda barnen eller dylikt, men hur kommer man kontakt med arbetet där,vad behövs för utb? Är det svårt att få jobb inom detta? Såg någon 2 årig utb i Jönköping om globala studier..Finns det någon kurs som du rekommenderar man går? kurser som behandlar mänskliga rättigheter,bistånd, utvecklingsfrågor, jämställdhet, det är det här jag är intresseraad av, vet du någon utb som behandlar de här ämnena i ett paket?:)Jag kommer från Skåne,så jag undrar om det finns någon bra kurs/utb som behdandlar de här ämnena här i närheten av Skåne?
Det behöver kanske inte vara nån speciefik organsation,utan andra ställen som behandlar sådana här frågor.Jag har i om kurse blvit intresserad av antropologi, det har jag hört kan va någon ingång.
Är mest intresseraad av kvinnor och barns sitauation.
Kansek låter väldigt splittrad när jag skriver, men hoppas du kan ge mig nåt bra svar.
Tack på förhand
MVH Johanna
Johanna Pernetun 2010-04-06 03:02

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-04-07
Hej
Ett sätt att åka iväg är att åka som biståndsarbetare och hjälpa till med att dela ut mat och förnödenheter. Röda Korset har en kurs man kan anmäla sig till och sedan sätta upp sig i reserven
http://www.redcross.fi/tulemukaan/avustustyontekijaksi/sv_SE/index/
Om man ska åka iväg och arbeta med ett speciellt projekt eller område så måste man ha den utbildning som krävs för detta. Det kan t ex vara sjuksköterska, psykolog eller socionom. Dessutom måste man kunna landets språk.
På SIDAS hemsida hittar du länkar till alla de hjälporgansiationer de samarbetar med. Där kan du gå in och kolla vilka jobb som finns lediga och vad som krävs för utbildning.
http://www.sida.se/Svenska/Om-oss/Jobba-med-bistand/Lankar-till-organisationer-och-foretag-som-Sida-samarbetar-med/
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Ulla 2010-04-08
Kandidatprogram i demokrati och Mänskliga rättigheter på Teologiska högskolan i Bromma (stockholm)

Skriv kommentar: