Tatueringar inom officiella omgivningar?

Hej!

Jag är en kvinna och jag pluggar samhällsvetenskap.
Jag fundera på att skaffar en artistisk tatuering på överarmen. Jag kommer kunna dölja den men kanske inte alltid på sommaren. Jag undrar hur tatueringar är betrakade inom officiella omgivningar?

Tack!
Gabi 2010-05-11 03:06

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-05-12
Hej
Utifrån ett arbetsmarknadsperspektiv så bör man tänka sig för. Det finns företag som har som policy att de inte vill att anställda har synliga tatueringar. Men det beror självklar vilken typ av arbete man söker. Ska man jobba på ett företag med mycket kundkontakt så kan det var en nackdel om man har tatueringar.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com
Emma 2010-06-17
Hej

Jag har en tatuering på underarmen (visserligen inte jättestor) och det har hittills inte varit några problem för mig. Har för tillfället 2 olika jobb i reception, där jag alltså arbetar i offentlig miljö s.a.s., med mycket kundkontakt osv. Jag döljer den genom att ha långärmat när jag möter kunder, men täcker den inte alltid när jag bara träffar kolleger.

""Jag tror det beror väldigt mkt på dels vad för arbete man tänker ha, och dels vad för atmosfär/inställning det är på arbetsplatsen. Generellt tror jag butiksjobb, kassa osv är svårast, ex matbutiker har ibland policy att man inte får ha synliga tatueringar. Har man ett """"kontorsjobb""""/""""kostymjobb"""" är det antagligen mer konservativt, mer kundkontakt osv, men då har man å andra sidan kostym el likn så då syns den inte. Jobbar man på lager har man kanske tshirt så den syns, men där brukar det inte vara nån fara. Så så länge man inte har ex på händer/i ansikte så tror inte jag det är så farligt.""

Skriv kommentar: