Jobba med turism inom djurpark

17 jun 2010
Fråga:
Hej! ""Jag har en högskoleutbildning och en KY-utbildning inom turism och har ett stort intresse för djur och miljö. Därför skulle jag vilja kombinera dessa områden. Jag avser inte djurvård då jag känner till att det krävs speciell kunskap för detta. Jag söker istället arbeten där man jobbar med planering och utveckling av en djurparksverksamhet, av ett """"Bo på Lantgård"""" och liknande verksamheter. Hur kan jag få tillträde till dessa tjänster? Var kan de finnas mer specifikt, avdelningar etc."" Jag har redan tagit upp frågan med arbetsförmedlingen och min utbildning men söker nu svar av en person som just sysslar med vägledning. Om du/ni inte känner till svaret på frågan vore jag tacksam om jag kan få tips på var jag kan söka svaret. Hanna

Svar:

17 jun 2010
Hej Det finns inga stora arbetsgivare som anställer folk för att syssla med den typen av arbetsuppgifter. T ex Bo på lantgård är en intresseorganisation dit bondgårdar kan vända sig för att marknadsföra sin bondgård. Själva planeringen för vistelsen sköter bondgården själv. Vill man syssla med riktad turism i någon form så tror jag att man själv får starta upp en verksamhet. Det finns företag som erbjuder kurser i turismutveckling (se länk). Du kanske kan komplettera din utbildning med en sådan kurs. http://www.naturalconsulting.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=2&lang=sv Hälsningar Chris,www.syoguiden.com