behöver en åsikt om utbildning och arbetsval

Hej,

jag har kandidat examen i Internationell Handel och Företagsekonomi, men har varit arbetslös i över två år.

Efter hundratals jobbansökningar i både Sverige och utomlands anser jag att jag måste byta karriärinriktning. Jag har gjort många tester online och har kommit fram till att jag borde satsa på jobb inom grafik (text CAD-ritare), jobb inom u-landshjälp, eller ett jobb där man använder språk en hel del (min hobby är att lära mig språk). Sedan har Arbetsförmedlingen en egen utbildning inom teknik som jag också är intresserad utav.

""Jag vill helst läsa något som inte kräver mer än ett års utbildning och där jag kan visa min """"talang"""" genom en portfolio eller liknande, dvs vad jag KAN göra. Då passar det med CAD och språk tycker jag  (jag kan redan en hel del tyska, ungerska och italienska men hade behövt ett år till för att ta dem till avancerad nivå).""

Jag är inte intresserad av att fortsätta med en Magister utbildning: mitt problem är att jag bara har teoretiska kunskaper och för lite praktiska, så en magister är uteslutet.

Så jag har flera studie/karriär-val som passar min personlighet:
1. jobb inom grafik  (tex CAD)
2. jobb där man använder utländska språk mycket (tex kundtjänst)
3. administrationsjobb eller liknande inom någon organisation som arbetar med u-landshjälp
4. teknisk utbildning genom AMS som inkluderar praktik

Så jag undrar vilka utav dessa val som du tycker att jag borde satsa på för att få störst chans att få jobb ?

Richard Almasi 2010-06-20 03:10

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-06-21
Hej
De områden där det kan vara svårt att få jobb är arbete inom hjälporganisationer och språk. Jag tror det kan vara bra för dig att gå en utbildning där möjlighet till praktik ges. Dels för att komplettera dina teoretiska kunskaper och dels för att knyta kontakter med arbetslivet.
Utbildningen inom Ams kan jag inte uttala mig om eftersom det inte innehållet framgår.
När det gäller arbetsmarknaden för arbete med CAD hittar jag inga prognoser. Det du kan göra för att undersöka marknaden är att gå in och titta på lediga jobb inom området. Om du går in på SyoGuidens Arbete i Sverige så hittar du länkar till jobbsajter.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com

Skriv kommentar: