Löner samt veterinärfrågor

Hej! Jag skulle vilja få svar på dessa frågor:
1. Vad är det för lön för biståndsarbetare respektive konsumentvägledare? Dessa är bara två av de yrken jag funderar över, och som jag inte hittar svaret på på Internet. Har t.ex. sökt på saco.se men hittar inget svar.
2. Undrar också lite om veterinärprogrammet. Jag har dock inte tillräckligt bra betyg för att komma in där men jag har ändå några frågor som jag vill ha svar på för att säkerhetsställa mina chanser:
a) Jag har 17.1 i slutbetyg vilket är alldeles för lite, så hur kan jag göra för att ha en chans att komma in? Måste jag ha 20.00 i slutbetyg, 2.5 i meritpoäng, samt minst 1.8 på högskoleprovet? Eller räcker det med att jag höjer betygen i några ämnen i slutbetyget (kan dock inte göra det i alla ämnen t.ex. Idrott och hälsa A) samt läsa in några naturvetenskapliga ämnen för behörighet, så att jag får ihop till 2,5 i meritpoäng? Höjer jag betygen i några ämnen kanske jag kan få lite över 18.1 i slutbetyget. Det innebär allstå efter kompletteringar att jag kan få ca 18.1 i slutbetyget samt ev. 2.5 i meritpoäng. Säkerligen så räcker troligtvis inte det heller men vad borde jag då få på högskoleprovet för att ha en chans att komma in?
b) Kan man t.ex. ha en chans om man får minst 1,5-1,9 på högskoleprovet oavsett betyg, d.v.s. att man då hamnar i en grupp där betygen inte spelar någon roll? Eller måste jag med mina betyg få 2.0?
Vet inte om jag vill bli veterinär men det skulle kännas bra att få svar på ovanstående frågor så att jag inte behöver fundera på det något mer. Jag vill nog bara göra klart för mig vilka chanser jag har och att jag kanske borde satsa på något annat för min egen skull, d.v.s. att jag inte ska behöva plugga till jag är minst 30 eftersom jag ev. måste komplettera så pass mycket att bara det tar flera år, och frågan är ju då om det är värt det. Vet jag att mina chanser är små så kan jag lämna det med gott samvete och istället välja ett liknande yrke. Lika bra att fråga detta nu så att jag inte om tio år få reda på att jag hade chans att komma in med minst 1,5 i högskoleprovet oavsett mina betyg.
Väldigt tacksam för svar!
Mvh Jennie.
Jennie 2010-09-07 03:18

Kommentarer:

Sussi 2010-09-07
Har du allt som krävs för behörighet till veterniärprogrammet kan du komma in på högskoleprovsresultat oavsett vad du har i betyg

Skriv kommentar: