Restaurangkonditor

Hej igen !!
Jag fortsätter med en fråga om yrken inom resturangbranschen.
En konditor kan ju även arbeta inom restaurang.
jag antqr att det främst är bakverk, bröd och efterrätter det är tal om,( glass, sorbeer etc. )

Men, vi har ju fortfarande våra kallskänkor.

Är det så, att konditorn på en restaurang har tagit över just efterrättsbiten från kallskänkan ? eller kan  det vara så, att konditorn, på vissa restauranger ersätter kallskänkan ?

Hur är det med utbildning. Är restaurangkonditorn en kallskänka med påbyggnad eller är det en person med traditionell konditorutbildning ?

Återigen hoppas jag, att någon matintresserad
kollega kan hjälpa mig på traven

Med vänligam hälsningar

Bernt ortner
matintresserad SYV
Anonym 2007-04-24 00:20

Kommentarer:

Anonym 2007-04-26
Hej
Gå inoch läs ams yrkesbeskrivningar
http://afi3.ams.se/yrken/ListaYrkesOmraden.aspx
Anonym 2007-04-27
Jag har naturligtvis läst ams´yrkesbeskrivning av konditor, men det står här ingenting om uppgifterna för en konditor på just restaurang.
Det framgår inte om de  tagit över en del av kallskänkans uppgifter eller rent av ersatt kallskänkan.
jag vet att det finns en påbyggnad till restaurangkopnditor bl. a. Göteborg för kockar/kallskänkofr, vilka vill ha en påbyggnad inom kon ditori.

Jag har även e-postat till branschorganisationen för att få ett mera uttömmande svar men hittills utan resultat. jag har även ställt frågan till Hotell ochn restaurangbfranschen.

Min förhoppning är, att någon med goda känningar inom restaurangbfranschen kanske kunde ge ett svar på frågan.

I och för sig är det ganska futtiga frågeställningar,
men jag skulle vilja ha ett mera preciserat svar.

En gissning från min sida är: Att en restaurangkonditor arbetar på en mera exklusiv restaurang där man vill ha en särskild spets vad gäller efterrätter och att konditorn då har tagit över den biten från kallskänken ? men jag vet inte.

Skriv kommentar: