Vilka yrken har man chans att få jobb i USA med?

Jag vill börja studera igen inom kort och har varit oerhört fascinerad av USA som land i hela mitt liv, och har bott där ett tag. Jag vill utbilda mig inom något yrke som ger mig stora chanser att få jobb i USA.

Finns det något yrke som det är stor efterfrågan på i USA, och där svensk kompetens värderas? Dvs där en svensk kan ha en ärlig chans i konkurrensen med amerikaner. Mitt mål är att flytta till USA och arbeta eller i allafall ha nära relationer med landet, och få resa dit ofta i jobbet. Finns det något jag kan göra för att påverka min egen efterfrågan på den amerikanska arbetsmarknaden som svensk?

Detta är en fråga jag klurat på länge utan att få något bra svar så jag är oerhört tacksam för svar och funderingar.

Tack på förhand.

Emily 2011-03-16 21:03

Kommentarer:

Robban 2011-03-16
Man kan jobba inom svenska företag som ligger i USA. Ex Ikea & Ericsson etc. Har du pluggat i ett universitet i USA som ligger på 4 år så får man oftast uppehålls tillstånd där för att få jobba ett år. Jag var där i januari och blev inbjuden till ett universitet och då tala Obama om att man går i skolan där så ska man bo där, inte åka tillbaka till sitt hemland. Han vill inte att man utnytjar deras skol system och sen åka hem och jobba hårt. Jag skulle tycka de var enklast att gå på ett universitet och sen ta examen där, det kostar rätt mycket, men har du 3,0 - 4,0 i snitt betyg så brukar man få rabatt eller om man är duktig på någon sport. Amerikanska skol systemet är inte svårare än i eu iallafall vad dem sa när jag var där Btw .

Skriv kommentar:

Taggar: språk, studie- och yrkesvägledning, nordamerikastudier