Jobba fackligt

06 sep 2011
Fråga:
Hej Alla! Jag har den senaste tiden börjar fundera mycket på va jag vill göra av mitt liv och jag har kommit på det, jag vill jobba antingen som kontaktperson på ett företag (som sköter all kontakt med fackförbundet) men allra helst skulle jag vilja jobba som ombudsman i ett fackförbund! Vad krävs egentligen för att få göra det? någon som har nån susning? Nu i september börjar jag plugga Jöken - Juridisk översiktskurs och till våren kommer jag ta kurser i Arbetsrätt och personalvetande osv kanske räcker det kanske räcker det inte men jag hoppas att det räcker! Hur ska man gå tillväga för att få in en fot inom facket? jag skulle gärna kunna börja jobba som sekreterare, på a-kassan osv för att sen få jobba mej uppåt men problemet är ju det där att man måste komma in nånstans också, men vart? Snälla hjälp mej för jag är otroligt trött på de jobb jag har idag.

Svar:

12 sep 2011
Hej För att arbeta fackligt bör du ha ett jobb och vara med i det facket du är intresserad av att engagera dig för.Ofta börjar man kanske som ombud på en arbetsplats och därefter kan man jobba som regionalombud och då har det som heltidsjobb.För att kunna representera sina medlemmar blir man förtroendevald så det är egentligen inget man själv kan välja. Är du redan med i ett fackförbund så kan ta kontakt med förbundet och höra vad du kan göra för att fåatt få fackliga uppdrag. Hälsningar Chris , www.allastudier.se