90hp Statsvetenskap och 90hp Sociologi, vad för jobb kan man få då?

Hej!

Till jul kommer jag ha avklarat 90hp Statsvetenskap och ska därefter lägga till ytterligare 90hp för en kandidatexamen. Jag har funderat på att lägga till 90hp Sociologi eftersom jag är så pass intresserad utav ämnet.

Är en dubbelexamen (dvs Kandidat i Statsvetenskap OCH Sociologi) en bra ide? Vad för sorts arbeten leder det till? Eller är det bättre att bara läsa 60hp Sociologi och 30hp något annat? Eller ska jag läsa något helt annat för att få det bäst eftertraktade yrket?

Något som kan tilläggas är att jag har läst 90hp Statsvetenskap på Engelska och ska flytta till den nordamerikanska kontinenten efter examen. Således vill jag ha ett yrke som både skulle passa här i Sverige och på andra sidan jorden. 

Tack på förhand!

Parasto 2011-10-06 17:52

Kommentarer:

Nadia al rubaihi 2011-10-09

hej jag ved inte att kan komma in eller inte har intrsserat

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-10-10

Hej

At få jobb med en examen från samhällsvetenskapliga kurser är svårt och det finns enligt SACO ett överskot på samhällsvetare. Det du ska fundera på innan du väljer kurser är vilken typa av arbete du vill ha och välja efter det. Jag tycker du ska boka en tid hos en studievägledare och prata igenom din studieplanering och vilka kurser du ska läsa.

Hälsningar Chris, allastudier.se

Skriv kommentar:

Taggar: statsvetenskap, sociologi