teater, skriva, garn, historia... yrke?

09 dec 2011
Fråga:
Gick estet teater på gymnasiet, har gått teater ett år på folkhögskola och går nu en skrivarlinje på en annan folkhögskola. Har börjat funderat vad jag ska göra till hösten, skulle vilja ha en yrkesutbildning att luta mig tillbaka på ifall jag inte kommer så långt med skrivandet eller teatern. Har gjort olika yrkes- och intressetest på internet och får oftast fram att jag borde arbeta inom reklam eller liknade. Jag håller även på och stickar och annat med garn en del, tycker att kulturhistoria är väldigt intressant, jag experimenterar lite med bilder och färger i Photoshop ibland också. Skulle inte vilja ha ett serviceyrke, är lite blyg av mig men skulle ändå inte vilja sitta hemma ensam och jobba heller. Skulle inte vilja ha ett för komplicerat yrke med för lång utbildning, det kanske finns någon annan väg in i ett yrke också. Jag begär inte det ultimata svaret men kanske lite tips på vägen.

Svar:

12 dec 2011
Hej Jag tycker du ska boka ett vägledningssamtal med en studievägledare. Det finns säkert ett vägledningscentrum eller liknande där du bor. Om du vill gå en kortare utbildning som leder till bra jobbmöjligheter så är ju utbildningar inom Yrkeshögskolan(YH) bra. Gå in på www.yrkesmyndigheten.se så kan du leta efter utbildningar inom olika områden. Det an ju ockå ge tips på yrken/arbetsuppgifter som kan väcka intresse. Hälsningar Chris, www.allastudier.se