Vet inte vad jag vill jobba med

31 mar 2012
Fråga:
Jag pluggar kurser på universitet men jag vet inte riktigt vad jag håller på med egentligen då de kurser jag har valt och som jag har sökt är alla på rent intresse/nyfikenhet. De kurser jag läser den här terminen är interkulturell kommunikation, världsreligioner och en genuskurs om manlighet. Till sommaren har jag sökt en kurs om politisk entrepenörskap o en introduktionskurs till koranen/islam, och de kurser jag har sökt till hösten är två europakunskapskurser, en allmän och en om balkan. Dessutom har jag sökt en kurs om affärskulturer. Allt det här är som sagt rent på intresse för jag är väldigt intresserad av mötet mellan människor, de missförstånd som uppstår i interkulturella interaktioner och min stora dröm är att jobba internationellt. Den stora frågan är bara vad för typ av yrken skulle passa mig? Jag är jätteförvirrad och det enda målet jag egentligen har är just att jobba utomlands och med människor.

Svar:

04 apr 2012
Hej har du kanske funderat att läsa socionom utbildningen som bland annat innehåller kurser om betendevetenskap och om hur människor fungerar i olika situationer. Jag själv är jätteförvirrad och vet verkligen inte vad som r rätt eller fel men med tanke på vad du vill jobba med så kan det vara något för dig. Det är en väldigt bred utbildning och när du är klar kan du arbeta med allt från att hjälpa människor både här i sverige eller utomlands! :)