lön och intresse

Tja, =)   Adam h'a'r... (skrivbordet saknar vissa bokst.)

jag undrar vad f'o'r jobb som ger en l'o'n po ca 28 - 30'000kr, jag skulle helst vilja jobba inom bil -industrin och kan t'a'nka mig bli högskoleingenjör inom maskin ockso... jag 'a'r helt ''borta'' och vet inte va jag ska g'o'ra..? om det 'a'r till nogon hj'a'lp so gillar jag bildesign och har ett stort intresse f'o'r ''vanlig'' teknik ockso.. =/

undrar om du har nogra tips som skulle kunna hj'a'lpa mig?? tack.

Adam 2012-06-28 13:03

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-07-02

Hej

Att satsa på ett ingenjörsutbildning är en bra idé både jobb- och lönemässigt. Det finns ingejörsutbildningar med inriktninm mot design och produkutveckling som är gångbar inom bilindustrin men även elektrodesign och bilsystemteknik. Gå in på www.antagning.se och sök på ingenjör så får du upp alla inriktningar.

Hälsningar

Chris

Adam 2012-07-02

Tack, det blir nog HögskoleIngenjör..

Man vill ju jobba med det man tycker är kul, fast det känns som om det mer och mer handlar om pengar nuförtiden,

Jag har en fråga till; Gymnasium? spelar det roll om jag t.ex. väljer/valde att gå i ett närmre gymnasium med ''O.K. rykte'' elr ett annat gymnasium som ligger längre bort men med ''Jättebra rykte''??

Vissa kompisar som jobbar brukar säga; ''skolans rykte betydde/betyder mer än vad ditt betyg gör'' (t.ex. VG/C-B i den skolan än MVG/B-A i den här skolan..)

är det bättre att gå i ett gymnasium med ''inriktning'' d.v.s typ ''Ny Tekniska Gymnasiet'' (Ej ett riktigt) elr bara ett ''vanlig kommunal gymnasium'' ???

TACK FöR ALLT!!! uppskattar verkligen svaret och hjälpen..

/Adam H.

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-07-05

Hej

Om du ska söka vidare till högskolan så spelar det ingen roll vilken gymniaseskola du går i. Du söker på dina betyg. Men det är viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om skolor innan man väljer.Går du på en tekniskt gymnasium så får du ju chans att se om du vill söka vidfare inom tekniskt yrke.

Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: bilmontör, bilbyggare, högskoleingenjör