Framtidsutsikter för biståndsutbildning

Hej.

jag funderar på att läsa en masterutbildning som heter "Masterprogram in international Humanitarian Action" på Uppsala universitet. Jag har inte tidigare arbetat med bistånd, men kommer direkt från mina studier (bachelor) i religion, kultur och samhälle. Nu till min fråga: Hur ser arbetsmarknaden ut om jag skulle utbilda mig till biståndsarbetare (denna master i Uppsala är som jag förstår ganska praktiskt lagd)? Är framtidsutsikterna hopplösa? En vän vars sambo studerat något liknande (utvecklingsstudier) har väldiga problem att få jobb enligt denne vän, vilket fått mig att bli något osäker inför mitt eventuella studieval. Har du något tips inför framtidsutsikterna?  

Björn 2013-01-10 23:04

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2013-01-13

Hej

Det beror på vad du menar med biståndsarbetare. De flesta som åker iväg och jobbar på plats har ett anann bakgrund som t ex sjukvårdspersonal, byggare, ingenjör, geologer etc. Att jobba med biståndsfrågor är ofta ett administrativ syssla.Du kan gå in och titta på olika sidor för att bilda dig en uppfattning om vilken typa av jobb som finns och vilken kompetens de efterfrågar; www.forumsyd.org, www.sida.se etc.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: freds- och utvecklingsstudier