byta yrke

06 jun 2013
Fråga:
Hej. Jag är utbildad kock, yrkeserfarenhet ca 7 år, arbetat som servitör ca 1 år. Har gått en KYutbildning i 2 år på gastronomihögskolan - produktion och ledning. Till sist är jag färdigutbildad grundskolelärare och är lärare för elever som hår de tidigare skolåren. Är behörig i matematik och svenska. Har även läst en av tre delkurser inför ämnet hem- Och konsumentkunskap. Har endast arbetat en termin som klasslärare (vikariat). Nu känner jag att jag inte vill arbeta som lärare. Funderar på miljö- och hälsoskyddsinspektör. Med inriktning livsmedel. Kan jag använda min bakgrund och kanske komplettera med någon tillsynsutbildning? Finns det andra förslag på annat yrke? Mvh Micke

Svar:

12 jun 2013
Hej Du kan inte gå någon förkortad utbildning om du vill jobba som t ex miljö- och hälsoskyddsinspektör utan du måste börja från år 1. Jag tycker du ska kontakt ned studievägledar flr ett vägledningssamtal. Antingen inom vuxenutbildningen eller på universitet/högskola om du har någon sådan i närheten. hälsningar Chris