Ingenjör?

Hejsan! Jag studerar till Miljöstrateg 180 hp, efter att gått NV- miljö på gymnasiet. Jag valde programmet direkt efter gymnasiet då jag tyckte miljö var framtiden och ville göra något bra för vår planet. jag tittade inte ens på ingångslön, karriärmöjligheter etc. Vilket förvånar mig, då jag är en väldigt ambitiösstudent. Idag har jag insett efter att varit ute på industrier att det mest handlar om revisionsarbeten. Vet du vad ingångslönen för en miljöstrateg är? Samt saknar jag utmaning och mer teorietiska kurser, vilket har gjort att jag har börjat spana på att studera till högskoleingenjör, dvs dels för utmaning och för kompetensutveckling men också lönemässigt. Då det känns som att jag som Miljöutbildad inte kommer tjäna något bra. I så fall är det energiingenjör som gäller, för att behålla mitt miljöintresse. Vad anser du? Jag vill bolla idéer!

Elisabeth 2013-08-07 14:04

Kommentarer:

Chris Wigh 2013-08-10

Hej
Vad ingångslönen är svårt att svara på eftersom det beror vilken typ av jobb det är och på vilken arbetsplats. Generellt är det oftas bättre inom den privata sektorn. Även kommunen anstäler miljöstrateger som t  ex miljösamordnare. Kanske du kan bygga på din utbildninge med kurser istället för att börja en helt ny utbildning?
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: miljö- och energiteknik, miljörevisor, miljökonsult, förnybar energi