konditor - utbildningsmöjlighet?

Hej!

Jag har lite frågor till er som är utbildade konditorer eller funderar på yrket. Jag har under många år funderat på att utbilda mig till konditor. Problemet jag har, som i detta fallet verkar vara ganska stort, är att jag inte har gått livsmedelsprogrammet på gymnasiet, utan en helt annan inriktning. Jag har i huvudsak arbetat som djurskötare/djursjukvårdare, och även vidareutbildat mig inom det området. Vad jag kan se när jag söker på nätet verkar möjligheterna till en utbildning inom önskat område vara ganska små. Eftersom jag redan har en gymnasieexamen och en vidareutbildning är jag inte prioriterad när jag söker till komvux inom bageri/konditori. Jag har sökt på flera orter, inkl den jag är skriven på (Göteborg) De utbildningar som sedan finns på ky/YH- nivå kräver att man har gymnasiekurserna för att kunna ansöka. Jag har kontaktat utbildningsansvariga för YH-utbildningen inom bageri/konditori på burgården i Göteborg, men har tyvärr inte fått något annat svar än att fortsätta söka komvux. Jag har hittat en utbildning på medborgarskolan i Stockholm, någon typ av intensivkurs inom konditori, som bara pågår under några veckor. Frågan är hur seriös den är och hur mkt kunskaper man hinner få på den korta tiden? Är det någon som har erfarenhet av denna ubildning och om den kan leda till jobb? Dessutom kostar den ju 10 papp så det vore ju trevligt om man fick ut något av det. Jag tycker att det är ganska trist att det ska vara så svårt att ändra yrkesval, det är sällan man vet vad man vill redan som 15åring när man ska söka till gymnasiet....Så jag undrar om det finns någon här som har lyckats på något sätt att hitta en annan väg in i yrket? Eller har tips på hur man kan gå till väga? Kanske någon annan som även sitter i samma situation som mig? Hör gärna av er! // Olivia.

Olivia88 2013-10-04 11:14

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2013-10-06

Hej
Den enda grundutbildningen som finns är inom vuxenutbildningen och då måste din kommun betala utbildningen. Du kanske kan pröva att gå som lärling?En del kommuner har pengar till lärlingsutbildningar. Du kan ju pröva att söka i din kommun på nytt. Har du tur så kanske de inte har så mycket ansökningar till yrkesutbildningar och då har du kanske en chans.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: restaurang- och livsmedelsprogrammet bageri och konditori, restaurang- och livsmedelsprogrammet bageri och konditori lärling, chokladarbetare, bageriarbetare