Hoppa av Läkarprogrammet och börja läsa utomlands

Hej!

Jag går för tillfället på ett läkarprogramm i Sverige och har läst 1,5 år (3 terminer) men insåg för ett tag sedan att det inte är rätt program för mig, men det tog mig ett tag att säga det och för att inte gå arbetslös läste jag vidare, så nu har jag bara drygt 4 år CSN kvar. Jag sökte, och har nu kommit in på ett Institute of Technology där jag skulle kunna börja läsa en ingenjör (vilket är det jag vill). Jag är US citizen och får lite billigare avgifter, men det kommer fortfarande bli väldigt dyrt. SÅ jag vet inte riktigt vad jag borde göra, om jag ska härda på läkarprogrammet, eller läsa utomlands som jag vill på ett program jag vill mer.. ett tredje alternativ är att försöka få ut en kandidat på läkarprogrammet men jag tror inte min skola utfärdar det. Jag undrar 

1. Är det dumt att hoppa av ett läkarprogram och orealistiskt att försöka finansiera skolan jag vill gå på?

2. Måste ett svenskt universitet utfärda en kandidatexamen på läkarprogrammet om man ber om det (som jag förstår det har de ingen skyldighet till det?)

Iris 2015-08-05 10:16

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-08-07

Hej
1. Vill du inte arbeta som läkare så det ingen bra idé att gå klart. Då är det bättre att hoppas av så fort som möjligt och byta till något du är intresserad av.
2. Jag tror det är svårt att få ut en kandidatexamen från en avhoppad läkarutbildning. Men gå och prata med studievägledaren på programmet. Frågan är vad du ska göra med en sådan examen?
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: