En statsvetares framtid??

15 aug 2007
Fråga:
Hur ser framtiden ut för en blivande statsvetare? Vilken iniktning ska man välja på sin masterutbildning för att inte bli lika mycket en i mängden bland andra statsvetare? //Hanna

Svar:

15 aug 2007
Jag har läst prognoser som inte visar någon speciell ljus framtid. Det finns fler utbildade än vad som efterfrågas, vilket inte är det bästa läget för blivande statsvetare (och andra samhällsvetare som är i samma sits enligt de prognoser som ger bilden av en kärv framtid). Läser/läste du program eller kurser innan masterutbildningen? Att gå tillbaka och se vad för inriktning man har skaffat sig på vägen kanske kan hjälpa en att välja inriktning på masternivå. Jag tror det är viktigt att specilisera sig och då kanske kan komma bort från en i mängden. Vad för typ av arbeten du skulle vilja arbeta med kanske också bör du ha i tanke när du väljer inriktning. Jag vet inte nån statistik eller så om vilken inriktning inom ämnet som är populärast. Har för mig att olika lärosäten har olika profiler på sina kurser i statsvetenskap. Att skriva uppsats för något företag/organisation kanske skulle vara något som kan göra din framtid som statsvetare bättre... kontakter sägs ju betyda mycket i jobbsammanhang.