branschbyte

16 aug 2007
Fråga:
Hej. Hjälp, jag är 39 år, jobbar med ekonomiadministrativt arbete men känner att jag är helt fel person på fel plats. Var kan jag få hjälp att  komma på vad jag vill arbeta med, vet bara att jag vill vara ute, jobba med trädgård, natur, djur, och inte med människor. Finns det nånstans jag kan vända mig för att testa vad jag vill syssla med? eller var det finns möjlighet att skola om sig fast man är så ""gammal""?? En olycklig mamma.

Svar:

17 aug 2007
Arbetsförmedlingen på din ort borde kunna hjälpa dig. Du kan annars själv, naturligtvis, ta kontakt med något trädgårdsföretag, lantbruk med djur etc. och be att få praktisera där. En bra början är annars att du går ut på www.ams.se och gör intressetestet. Inom den gröna sektorn finns det en hel del utbildningar bl. a. inom KY för äldre personer som vill syssla med djur, trädgård etc. Det är nog lämpligt att du börjar titta på dessa och gör lite research och även överväger att söka till dessa, annars blir det lätt så att du bara fortsätter i vanliga l hjulspår.