Ekonomi

15 feb 2016
Fråga:
Hej! Jag har en lista med dig tav frågor som har med ekonomi att göra i min framtid!
  1. Vad är skillnaden mellan en ekonom och en civilekonom?
  2. Vad jobbar en civilekonom med?
  3. Vad jobbar en ekonom med?
  4. Vad är det genomsnittliga betyget för att jobba som en ekonom/civilekonom?
  5. Vilka egenskaper (alltså, vad behöver jag att kunna) för att jobba som en ekonom/civilekonom?
  6. Kommer lönen att vara samma för de både jobben om 12 år senare (alltså, år 2028), och vilken kommer att ha den högsta lönen?
  7. Vad kommer lönen att vara år 2028, ni behöver inte svara exakt. Svara helst i genomsnitt.
Tacksam för svar så snabbt som möjligt!

Svar:

18 feb 2016
Hej 1. Skillnaden är att Civilekonomutbildnignen er en yrkesexamen medan ett ekonomprogram ger generell examen. Det är inge större skillnaden på utbildningarna
2/3 De vanligaste områden både för civilekonom och ekonom är redovisning, marknadsföring, organistion
4. Om du menar för attt komma in på utbildningarna så hittar du antagningsstatistik på www.antagning.se
5. Efter utbildningen kan du välja på många olika arbetsområden så du kan välja ett område som passar dig och och dina intressen
6. Omöjligt att svara på eftersom det beror på var du arbetar och med vad. Du kan söka på AllaStudiers Jobb&lön
7. Den frågan går inte att besvara eftersom lönen är indivduell
Hälsningar Chris