Lön och framtidsutsikter för Kundtjänstmedarbetare

Kundtjänstmedarbetare är ansiktet och rösten utåt för ett företag. I yrket arbetar man främst med att svara på kundens frågor om olika produkter och tjänster. Bland dessa ärenden finns allt från frågor om annonser till hjälp med reklamationer. Kundtjänstmedarbetaren behöver vara serviceinriktad och bra på att kommunicera.

Kundtjänstmedarbetaren har en bred roll där man både löser kunders problem, svarar på frågor och arbetar med att hitta rätt produkt eller tjänst för kunden. Arbetet sker oftast i team som jobbar mot gemensamt uppsatta mål.

Även om arbete med inkommande samtal är vanligast så förekommer det även att man både hanterar inkommande och utgående samtal.

För de som

Läs mer om Kundtjänstmedarbetare
Arbetsgivaren är oftast ett kundtjänstcenterföretag eller ett bemanningsföretag som anlitas av en uppdragsgivare. Arbetsplatsen brukar ligga långt ifrån den egentliga uppdragsgivaren, som på mindre orter eller i andra länder. Många kundtjänstmedarbetare jobbar för e-handelsföretag som inte alltid har en fysisk butik.
Krav och önskemål på utbildning varierar beroende på inriktning inom kundtjänstverksamheten. För tjänster som inte kräver att man har en speciell yrkesinriktning är det vanligast att arbetsgivaren efterfrågar gymnasieutbildning som lägsta utbildningskrav. Läs mer om utbildningar på gymnasium.se.

Det är vanligt att man får en introduktion och en betald utbildning i yrket
Läs mer om Kundtjänstmedarbetare
Medellön
27 800 SEK
i månaden
* Källa: Statistiska centralbyrån (SCB) 2023
Genomsnittslön för Kundtjänstmedarbetare

Det finns 31880 anställda inom yrket Kundtjänstmedarbetare i Sverige, 59% är kvinnor och 41% är män

Män tjänar 2% mer än kvinnor

  • 27 800 SEK
  • 27 500 SEK
  • 28 200 SEK
Medellön för kvinnor och män inom privat och offentlig sektor
Medellön för kvinnor inom privat och offentlig sektor
Medellön för män inom privat och offentlig sektor

Offentlig sektor tjänar 5% mer än privat sektor

  • 27 700 SEK
  • 29 200 SEK

Offentlig sektor tjänar 7% mer än privat sektor

  • 27 300 SEK
  • 29 200 SEK

Offentlig sektor tjänar 4% mer än privat sektor

  • 28 200 SEK
  • 29 300 SEK
Historisk löneutveckling för Kundtjänstmedarbetare

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 25 300 SEK
  • 26 200 SEK
  • 26 800 SEK
  • 27 400 SEK
  • 27 800 SEK
  • 27 800 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 3 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 2 SEK

Jobbutsikter för Kundtjänstmedarbetare

Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara konkurrens om jobben för kundtjänstpersonal under det närmaste året. Även på 3 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete för kundtjänstpersonal kommer vara små till medelstora.

*Källa: Arbetsförmedlingen 2023

Små till medelstora jobbutsikter

pointer

Inom ett år

Små till medelstora jobbutsikter

pointer

Inom fem år

Färdigheter som kan vara bra att ha

Serviceinriktad

Att ge bra service till kunderna är en av de viktigaste delarna i kundtjänstmedarbetarens jobb. Därför är det bra att snabbt kunna uppfatta de behov som finns hos kunden och förstå vad som behöver göras.

Förmåga att vara flexibel

Kundtjänstmedarbetare hanterar många olika slags ärenden. Hjälpen man ger ska även anpassas efter varje kunds behov. På så sätt är det positivt om man är bra på att hantera förändringar och kan anpassa sitt arbetssätt.

Kommunikativ förmåga

Som kundtjänstmedarbetare är man ständigt i kontakt med olika kunder som behöver hjälp med ärenden. Det hjälper därför att kunna anpassa kommunikationen efter olika ärenden och göra sig förstådd på bästa sätt.

Har du rätt kompetenser?

Gör vårt yrkestest för att se om yrket passar dig!

Gör vårt yrkestest