Utbildningar / lönestatistik / jobb
Administratör / sekreterare

Hitta utbildningarna

Om jobbet

Den som arbetar med administrativa arbetsuppgifter kan ha många olika titlar – exempelvis administratör eller sekreterare. Det finns många olika yrkesbenämningar inom området, ett urval av dem beskrivs nedan.

Tänk på

  • Administratörens arbete kräver ständig vidareutbildning inom IT, språk och ekonomi.
  • Det är en fördel att komplettera sin utbildning med exempelvis marknadsföring, layout, juridik, EU-kunskap eller kunskaper om informationsteknologi och informationssökning.
  • Att behärska dataprogram både för textbehandling och hantering av löner och bokföring är ibland nödvändigt för assistenten, beroende på vilken arbetsgivare man har.
Källa: Arbetsförmedlingen

Så blir du administratör / sekreterare

Grundutbildning finns inom gymnasieskolan på exempelvis Handels- och administrationsprogrammet som är yrkesförberedande.

Utbildningskraven för administratörer varierar beroende på roll och inriktning.
Fråga SYV