Game Design & Technology masterprogram

Göteborgs universitet
Sammanfattning
Program (avancerad nivå)
Göteborg
120 hp
Heltid
Klassrum
Startdatum: Höst 2024 - Göteborg

Game Design & Technology masterprogram

Undervisningsspråk är engelska för hela programmet.

Masterprogrammet i Game Design and Technology ger den kompetens du behöver för att arbeta i spelindustrin och andra teknikföretag som använder komplexa och interaktiva simuleringar och animationer, till exempel fordonsindustrin eller företag som i stor utsträckning arbetar med till exempel virtual reality-system.

Spelmotorer med hög prestanda är avgörande för ett rikt och meningsfullt gameplay. Framgången för och uppskattningen av ett spel bygger på en robust och effektiv implementering av spelmotorn, från hyperrealistisk återgivning av dynamiska miljöer, via komplex generering av massiva spelvärldar, till distribuerade realtidssystem med komplexa animationer baserade på fysik. Masterprogrammet  Game Design and Technology är unikt utformat för att passa företagens behov av skickliga programmerare som förstår vikten av gameplay och användarupplevelse. Färdigheter och kompetens som används vid optimering av spelmotorer är även användbar för andra teknikföretag som arbetar med att utveckla interaktiva simuleringar, animationer eller virtual reality-system. 

Kombinerar teori och praktik

Programmet baseras på internationell forskning inom spel- och datavetenskap kombinerat med samlade erfarenheter från mer än ett decennium av att erbjuda kurser anpassade för spelutveckling. Utbildningen ger dig nödvändiga tekniska kunskaper för att kunna bygga och vidareutveckla spelmotorer anpassade efter spelarnas behov och önskemål. Kurser inom spelforskning, gameplay-design, spelmotorarkitektur och spelgrafik ger dig den kombination av teoretisk kunskap och praktiska grupprojekt som krävs för att utveckla avancerade spelmotorer eller interaktiva simuleringar. Du kommer också utveckla förmågan och förståelsen som behövs för att hitta, testa och utvärdera gameplay för olika målgrupper. 

Forskningsbaserad undervisning

Det är viktigt för oss att programmet har en nära koppling till aktuell forskning och utvecklingen av ny teknik för att designa användarupplevelser. Våra kurser kopplar därför till utveckling och test av mjukvara som ingår i spelmotorer och interaktiva simuleringar. En grundläggande förståelse för ämnet får du genom de obligatoriska kurserna under den första terminen. Följande terminers obligatoriska kurser fördjupar din förståelse och förbereder dig för ditt examensprojekt. masteruppsats. Genom de valbara kurserna  får du stegvis både djupare och bredare av kompetens. Du lär dig genom att delta i föreläsningar, lärarledda övningar, laborationer och genom individuell handledning. Dessutom får du delta i projekt där du tillämpar och fördjupar din kunskap. Du kan välja att göra ditt examensarbete under fjärde terminen, eller under hela andra året av utbildningen. Under examensarbetet kan du arbeta praktiskt på ett företag, eller utforska ett forskningsområde mer teoretiskt vid universitet.

Välj inriktning

Du har stor möjlighet att skräddarsy din utbildning efter dina egna intressen genom valbara kurser som stärker din kompetens inom design eller användarupplevelse, eller välja en fördjupning ur ett brett utbud av tekniska specialiseringar, som till exempel:

  • Algoritmer för maskininlärning och inferens
  • Compiler Construction
  • Fluid Mechanics
  • Informationsvisualisering
  • Mobil databehandling
  • Realtidssystem
  • Användaranalys

Efter studierna

Efter avklarade studier har du en filosofie masterexamen med huvudområdet interaktionsdesign (Degree of Master of Science with a major in Interaction Design).

Vårt program tillämpar olika perspektiv och angreppssätt för att förbereda dig för kvalificerade uppdrag som utvecklare som kräver kompetens inom både design och implementering av spelmotorer eller liknande system (till exempel interaktiva simuleringar). Du blir även kvalificerad för fortsatta studier på doktorandnivå. Där kan du fortsätta att innovera och utföra avancerade tekniska experiment inom datorgrafik, simuleringar av fysik, nätverksoptimering eller design av spel.

Förkunskaper

Kandidatexamen 180 hp inklusive 7,5 hp projekt eller motsvarande inom området software engineering, programvaruteknik, datavetenskap, datalogi, informationsteknik, informationssystem eller motsvarande. 4,5 hp matematik. 15 hp programmering, varav 7,5 hp objektorienterad programmering. Engelska 6 / Engelska B eller motsvarande.

Examen & Intyg

Masterexamen

Göteborgs universitet

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...


Läs mer om Göteborgs universitet och visa alla utbildningar

Hitta till utbildaren

Göteborgs universitet


Recensioner

Det finns inga recensioner för Game Design & Technology masterprogram

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön