Sammanfattning
Yrkeshögskola
Stockholm
320 yh-poäng
Heltid

Videoreportage

Medieinstitutet

Digital Analytics

Digital Analytics på Medieinstitutet

Digital Analytics handlar om att mäta, analysera och rapportera data och insikter för att testa och optimera den digitala upplevelsen.

Som digital analytiker får du eftertraktad spetskompetens inom webbanalys, datadriven marknadsföring och digitalt affärsmannaskap.

Digital analys – företagets viktigaste insikter för den digitala organisationen

Som analytiker arbetar du med att kartlägga hur företagets kunder orienterar sig i det digitala landskapet. Din uppgift sträcker sig från att samla in data till att analysera data om digitala beteenden, till att ta ut de mätvärden och nyckelindikatorer på att företagets försäljning, kommunikation och affärsstrategi är effektiv i digitala kanaler. (Utbildningen hette tidigare Webbanalytiker)

Lär dig analysera mätpunkter och indikatorer som driver försäljning och konvertering hos företaget

Allt fler företag är idag datadrivna, vilket innebär att de fattar sina beslut utifrån statistik och analys av hur den potentiella kunden beter sig. Detta kräver en yrkesroll som:

  • klarar av att teknisk samla in och bearbeta data i webbanalysverktyg
  • förstår de mätvärden och indikatorer som driver försäljning och konvertering
  • kan implementera insikter och data i företagets organisation så att rätt person får ta del av rätta data

Utbildningens innehåll kan delas in i två stora delar. Den första delen handlar om förståelse för mätdata, trafik, försäljning, annonsering, interaktion, beteenden med mera. Den andra delen är teknik- och verktygsorienterad och går igenom de mätverktyg och program som används i branschen för att praktiskt förstå hur besökaren och beter sig. Du lär dig hur du tekniskt påverkar och styr programmen för att få ut rätt data med rätt konfiguration. Du kommer att få gedigna kunskaper i viktiga branschverktyg som t.ex. Adobe Analytics (SiteCatalyst) och Google Analytics – med möjlighet att skaffa dig värdefull certifiering.

Digital analytiker är en yrkesroll som ökar i takt med att digitala marknadsinvesteringar får allt större betydelse. Det är en yrkesroll som har en gigantisk tillväxt de kommande åren då fler och fler företag har en allt större digital närvaro och på så sätt får ett allt större behov av att kartlägga de digitala kanalerna och hur kunderna rör sig i det digitala ekosystemet.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av 10 får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.

Ansökan och behörighet

Grundläggande behörighet

Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:

1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.

2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1 ovan.

3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.

4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

Utöver detta kräver vissa utbildningar särskilda förkunskaper och/eller villkor. Se nedan vad som gäller för just denna utbildning.

Särskilda förkunskaper/villkor

Kurser

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

  • Engelska 6, 100p
  • Matematik 2, 100p

Examen & Intyg

Examen

Yrkeshögskoleexamen.

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Digital analytiker
  • Webbanalytiker
  • Konverteringsoptimerare
  • CRO-konsult
  • Kampanjanalytiker
  • Marknadsförare, analytiker

Medieinstitutet i Sverige AB

Kvalitetsutbildningar inom digital kommunikationMedieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Våra...


Läs mer om Medieinstitutet i Sverige AB och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Digital Analytics
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Hitta till utbildaren

Medieinstitutet i Sverige AB

Recensioner

Det finns inga recensioner för Digital Analytics

Gör en intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Digital Analytics från Medieinstitutet i Sverige AB, fyll i dina uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön