Digital analytiker

Medieinstitutet i Sverige AB
Sammanfattning
Yrkeshögskola
Malmö
320 yh-poäng
Heltid

Videoreportage

Medieinstitutet

Digital analytiker

Analysera och klarlägg digitala beteenden

Är du strategisk och vill lära dig att analysera digitala beteenden? Som digital analytiker får du eftertraktad spetskompetens inom webbanalys, datadriven marknadsföring och digitalt affärsmannaskap.

Digital analys – företagets viktigaste insikter för den digitala organisationen

Som analytiker arbetar du med att kartlägga hur företagets kunder orienterar sig i det digitala landskapet. Din uppgift sträcker sig från att samla in data till att analysera data om digitala beteenden, till att ta ut de mätvärden och nyckelindikatorer på att företagets försäljning, kommunikation och affärsstrategi är effektiv i digitala kanaler. (Utbildningen hette tidigare Webbanalytiker)

Lär dig analysera mätpunkter och indikatorer som driver försäljning och konvertering hos företaget

Allt fler företag är idag datadrivna, vilket innebär att de fattar sina beslut utifrån statistik och analys av hur den potentiella kunden beter sig. Detta kräver en yrkesroll som:

  • klarar av att teknisk samla in och bearbeta data i webbanalysverktyg
  • förstår de mätvärden och indikatorer som driver försäljning och konvertering
  • kan implementera insikter och data i företagets organisation så att rätt person får ta del av rätta data

Utbildningen består av två delar

Utbildningens innehåll kan delas in i två stora delar. Den första delen handlar om förståelse för mätdata, trafik, försäljning, annonsering, interaktion, beteenden med mera. Den andra delen är teknik- och verktygsorienterad och går igenom de mätverktyg och program som används i branschen för att praktiskt förstå hur besökaren och  beter sig. Du lär dig hur du tekniskt påverkar och styr programmen för att få ut rätt data med rätt konfiguration. Du kommer att få gedigna kunskaper i viktiga branschverktyg som t.ex. Adobe Analytics (SiteCatalyst) och Google Analytics – med möjlighet att skaffa dig värdefull certifiering.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

Förkunskaper

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Examen & Intyg

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Digital analytiker
  • Webbanalytiker
  • Konverteringsoptimerare
  • CRO-konsult
  • Kampanjanalytiker
  • Marknadsförare, analytiker

Kostnader

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Medieinstitutet i Sverige AB

Kvalitetsutbildningar inom digital kommunikationMedieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Våra...


Läs mer om Medieinstitutet i Sverige AB och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Digital analytiker
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Hitta till utbildaren

Medieinstitutet i Sverige AB

Recensioner

Det finns inga recensioner för Digital analytiker

Gör en intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Digital analytiker från Medieinstitutet i Sverige AB, fyll i dina uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön