Så minskar du stressen

Stress
Foto: Scanpix

Snurrar kurslitteraturen i skallen när du vill sova? Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukfrånvaro. Men den går att bekämpa.

– Vi bryr oss kanske inte om att vi är trötta, utan kör på tills vi blir deprimerade. Men när man väl nått botten tar det lång tid att bli frisk igen, säger Carl Åborg, psykolog vid Institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet.

Experternas bästa tips: Sov mer och säg nej

Höga krav, större ansvar för enskilda anställda och slimmade organisationer har gjort svenskarna till några av de mest stressade folken. Stress är den vanligaste anledningen till besvär på grund av jobbet bland kvinnor. Bland männen är det den näst vanligaste.

– Effekterna uppstår när man under en lång period har stoppat in mer arbetstid och mer energi. Till slut riskerar man att nå en punkt där allt klappar ihop, säger Torbjörn Åkerstedt, professor på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Varningssignaler

Det finns varningssignaler på att stressen börjar hopa sig. Det är när man nonchalerar de tidiga tecknen som stressen riskerar att leda till sjukdomar av olika slag, enligt Åborg.

– Var uppmärksam när du själv tycker att det är ett bekymmer att du sover dåligt. Vi har allt mer forskning om vilken viktig stärkande faktor sömn är. Sover vi bra klarar vi ganska mycket påfrestningar, säger han.

Vi behöver minst sju timmars sömn per natt, men i dag sover många mindre än så, enligt Stressforskningsinstitutets mätningar.

Stöd viktigt

Den som blivit för stressad behöver stöd för att ta sig ur den onda spiralen.

– Jag tror att det går att upptäcka att någon är på väg in i väggen innan väggen står där. Höga krav i sig är inga problem, så länge vi får stöd, säger Carl Åborg.

Fråga SYV