Ditt bidrag går till telemarketing

Hem och Skola
Foto: Scanpix

Riksförbundet Hem och Skola betalar dyrt för att få pengar insamlade. Samtidigt framkommer att medlemssiffrorna inte stämmer.

Efter uppgifter om att Hem och Skola har överdrivit sitt medlemsantal begär Skolverket in ny information. Samtidigt upprörs företag som har skänkt pengar över att större delen hamnar i fickan hos ett insamlingsföretag.

– Vi tycker inte att vi har fått ett bra underlag. Bland annat har vi begärt att vi vill ha en revisorsrapport som ska titta på medlemsuppgifterna från företaget som värvat medlemmar åt dem. Vi har också begärt att de ska beskriva hur medlemsregistret varit uppbyggt, säger Hanako Sato vid Skolverkets statsbidragsenhet.

I sin bidragsansökan har Hem och Skola uppgivit att de har 40 000 medlemmar – men i själva verket har organisationen endast runt 3 900, visar SVT:s Uppdrag Gransknings genomgång. Resterande som har redovisats som medlemmar är företag, kommuner och landsting som skänkt pengar till Hem och Skolas kampanjer.

Hem och Skolas medieansvariga Erica Fosse kan inte svara på varför organisationen har redovisat ett felaktigt medlemsantal. Ansökan gjordes av den tidigare styrelsen, uppger hon.

Även det hårt kritiserade avtalet med ett telemarketingbolag som samlar in pengar till Hem och Skolas kampanjer skyller ledningen nu på personer i tidigare styrelser. Enligt avtalet hamnar cirka 80 procent av pengarna hos insamlingsföretaget och bara 20 procent når de avsedda ändamålen, enligt Uppdrag Granskning.

Flera av de företag och organisationer som har skänkt pengar reagerar på avslöjandet.

– Jag kan omöjligt se hur 80 procent skulle vara en skälig kostnad. Det kvittar hur mycket pengar vi har skänkt – om en krona har gått till fel ställe så har pengarna missbrukats, säger Erik Hörnfeldt, presschef på mobiloperatören Tre.

Även Carl-Gustaf Stawström, kanslichef på Friskolornas Riksförbund, förvånas över uppgifterna.

– Om Hem och Skola inte har en bra förklaring så kommer vårt bidrag att upphöra, säger han.

Erica Fosse på Hem och Skola beklagar att en så liten andel har använts i kampanjerna.

– Jag kan bara beklaga själva procentsatsen. Jag kan också se det orimliga i det, säger hon.

Hon vill inte uttala sig om huruvida Hem och Skola försöker bryta avtalet, men säger att man nu "ser över det":

– Avtalet är inte fördelaktigt för oss, det kan vem som helst med en hjärna konstatera.

Fakta: Avtalet löper till 2027

Telemarketingföretaget Pool Media anlitas av förbundet Hem och Skola för att samla in pengar från bland andra företag och kommuner.

Av de drygt 42 miljoner kronor som förbundet fick in under två kampanjer i fjol gick nästan 34 miljoner till Pool Media.

Det avtal som Hem och Skola har skrivit på löper till år 2027.

Källa: SVT:s Uppdrag Granskning

Fråga SYV