16 apr 2019

Forskare kartlägger proteiner

Forskare vid KTH och Uppsala universitet har kartlagt hälften av människokroppens alla proteiner. Det innebär en databas med 10 000 individuella poster. År 2015 beräknar forskarna att de är klara med projektet.

– Det är av betydande vikt för proteinatlasen att vi har kommit så långt som halvvägs med kartläggningen. Det är ett viktigt steg mot målet med en komplett databas med människokroppens alla proteiner, något vi förväntar oss kommer att ske år 2015, säger Mathias Uhlén, professor i mikrobiologi vid KTH, i ett pressmeddelande.

Kartläggningen är en del av The Human Genome Project, ett stort internationellt projekt vars mål är att kartlägga hela den mänskliga arvsmassan. Proteiner är en viktig byggsten i de mänskliga cellerna och involverade i princip alla kroppsfunktioner.

Det finns drygt 20 000 proteiner i människokroppen. De flesta av dessa har aldrig blivit identifierade eller analyserade. 98 procent av alla mediciner riktar sig mot 3 procent av de mänskliga proteinerna.

Tips: Utbildningar inom biologi

Mikrobiologi

Marinbiologi

Cellbiologi

AllaStudier.se
Senast uppdaterad: 16 apr 2019

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2021-10-07

Kår och nation

Demokrati och fest, två begrepp som är djupt rotade i den svenska folksjälen. På kår och nation får du båda, i ett paket. Alla svenska högskolor och universitet måste tillåta studenterna att påverka sin utbildning och studiesituation. Alla studenter vid Sveriges högskolor och universitet är därför representerade vid lärosätets beslutande organ av en kår. Vissa lärosäten har också nationer.
Senast uppdaterad: 2021-10-07

Undvik stressen inför terminsstart

Många av Sveriges studenter ligger ännu i hängmattan, men sommaren lider mot sitt slut och snart är det dags att logga på studiehjärnan igen.  Psykologen Kirsti Tellas tipsar om hur man fixar omställningen smidigt. – Vi är vanedjur som anpassar oss till situationen vi har just för tillfället. Vissa har varit lediga i två och en halv månad och då kan man lätt tappa tilliten till sig själv och ...
Senast uppdaterad: 2021-07-09

Börja nätverka direkt

En högre utbildning lönar sig nästan alltid. Men för att få ett jobb snabbt efter examen gäller det att redan under studietiden bädda för framtiden. – För att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden den dagen du får ditt examensbevis måste du komplettera studierna med att nätverka, säger Susanna Westgren, arbetsförmedlare på arbetsförmedlingen.