Don´t tell Ashton

Ashton Kuchter
Foto: Scanpix / Evan Agostini

Ashton Kutcher blev ovetandes en del av studenternas marknadsföringskampanj för sin utbildning.  I helgen blev det oväntat storslam för kampanjen "Don´t tell Ashton" på kommunikationsbyråernas Guldägget-gala.

– Uppgiften var att sprida kännedom om utbildningen Interactive Communication som skulle bli internationell. Det var mycket snack om social valuta, om man kan mäta hur mycket Twitter, Facebook osv är värt. Vi ville fokusera på Twitter eftersom det inte var speciellt exploaterat tidigare till kampanjer, berättar Maria Sandberg som var en av studenterna i den vinnande gruppen från Berghs School of Communication.

Resultatet blev ett Twitter-experiment som resulterade i ett konstverk. En Twitter-anhängare som re-tweetade studenternas meddelande fick sin avatar på verket. Ju fler anhängare – desto större bild.

Ashton Kutcher, som då var världens mest populäre twittraren, kunde med alla sin anhängare ha fyllt hela konstverket. Men ingen sa något till Ashton och på tre dagar hade kampanjen nått över fyra miljoner twitteranvändare.

Studenterna knöt sedan ihop påsen genom att besöka Ashton Kutcher i LA som undrade varför han var den sista att få reda på någonting.

– Vårt intryck var att ska man marknadsföra en utbildning i marknadsföring räcker det inte med att SÄGA att utbildningen är grym, man måste GÖRA också, det lyckades vi med och även att engagera andra att göra, säger Maria.

Kampanjen vann guld i pr-kategorin och silver i kategorierna Interaktivt och Media. Den belönades även med Titanägget på Guldägget-galan.

Gammeldags telefoner
Foto: Stock Exchange

Sociala medier allt viktigare

Kampen om de bästa studenterna är hård runt om på landets utbildningar. Det gäller att hitta nya, kreativa vägar att nå fram till potentiella studenter och marknadsförare. Sociala medier tar allt större plats i mediemixen.

Åsa Marklund jobbar som marknadsansvarig på Berghs School of Communication, ett av Sveriges starkaste varumärken inom utbildning.

Vad är nyckeln till er framgångsrika marknadsföring?

I vår kommunikation bjuder vi på mycket inspiration och förmedlar historier om alla spännande möten och diskusioner som sker dagligen i vårt hus, vi delar med oss i egna kanaler som webbplats, nyhetsmail, fan-page, twitter, youtube etc. Vi visar upp vad som händer med människor (och även projekt) som passerat våra dörrar. I stället för att prata om vad man lär sig vill vi visa upp det, säger Åsa.

Du måste i grunden ha en produkt/tjänst av toppkvalitet - nöjda kunder är de bästa ambassadörerna och med dagens digitala arenor blir det snabbt synligt hur varumärket lever upp till förväntningar.

Andra udda kampanjer i sociala medier

Fråga SYV