Marknadsföring – jobba med hockey-VM

Foto: Stock Exchange

Marknadsförare behövs inom alla branscher och det är ofta kreativa jobb med många möjligheter.

– Jobbet som marknadsförare kan vara väldigt teoretiskt, där man gör marknadsplaner och tar fram strategier. Det kan också vara praktiskt när man sysslar med genomförandet av själva marknadsaktiviteterna, berättar Bengt Larsson, ombudsman på Unionen Stockholm.

Hitta utbildningen:

Marknadsförarens jobb innehåller många olika arbetsuppgifter och omfattar alla led i marknadsföringen. Kreativitet, problemlösning, nytänkande och allmänbildning är värdefulla egenskaper i yrket.

– Man ska komma ihåg att det är ett säljande jobb, det är bra om du är en person som tycker om att sälja, säger Bengt.

Så får du jobbet

Vanligaste sättet att utbilda sig är att läsa marknadsföring på högskolan, som en fördjupning på ett ekonomprogram. Vissa universitet och högskolor har program som är speciellt inriktade på marknadsföring.

Du kan också kombinera marknadsföringskurser med andra kurser till en examen.

Det finns också YH-utbildningar (KY) med inriktning marknadsföring.

Foto: Stock Exchange

"Jag ville inte bara köpa årskort"

– I dag är det så viktigt att synas i mediebruset, så  marknadsföring är bra att ha med sig, vad man än håller på med, säger David Andersson, 24 år från Älmhult.

Han har valt att plugga en lite annorlunda inriktning på marknadsföring, nämligen "Sportmarknadsföring" genom Caddie Sport, en YH-utbildning som utbildar marknadsförare med specialistkompetens inom idrottsrelaterad affärsverksamhet.

– Jag har varit aktiv inom idrotten hela mitt liv och är väldigt intresserad av framförallt lagsporter. Men jag kände att jag inte bara ville köpa årskort och gå på matcher, jag ville vara med och påverka klubbarna och föreningarna, berättar David.

Just nu gör David sin praktik på Stockholm Globe Arenas, där han har tittat närmare på VIP-sales till olika arrangemang, bl a hockey-VM som hålls i Sverige nästa år. Det innebär att man sätter samman produkter som ska säljas till de personer som vill få ut mer av sitt besök, det vill säga en helhetsupplevelse med match, mat och dryck och kanske underhållning.

Hur fixar man en så spännande praktik?

– I mitt fall handlade det om att jag insåg att de i och med hockey-VM 2012 skulle ha ett behov av folk. Sen gäller det att ligga på själv, det krävs mer än ett mail.

Relaterat

Fråga SYV