Musik & Event – bli hjärnan bakom artisten

Foto: Scanpix

Jobba bakom kulisserna på Melodifestivalen, Idol eller en stor musikfestival? Robert Skowronski är artisten som genom utbildningen i dag jobbar bakom några av Sveriges största stjärnor.

Med evenemang som Idol och Melodifestivalen har många fått upp ögonen för de jobb som finns bakom artisterna på scenen. Jobb som musikproducent, manager, artistutvecklare och turné- och konsertarrangör är exempel på jobb som som är attraktiva men verkar ouppnåbara.

Så får du jobbet

– Det finns ett enormt sug i branschen efter kompetent personal. De flesta som jobbar i branschen i dag är självlärda människor med ett brinnande intresse för musik, säger Ann Turegård, utbildningsledare för utbildningen Musik och eventarrangör på Campus Nyköping som själv har många års erfarenhet från branschen, bl a som turnékoordinator.

Hon tycker absolut att man ska satsa på branschen, om man har ett starkt musikintresse och vill jobba i projekt.

– Jag tror att det är viktigt att klara en ganska hög nivå av stress, eftersom det ofta handlar om att projektleda större events där det gäller att hålla många bollar i luften. Det är bra att vara lugn och samlad men samtidigt social och utåtriktad, säger Ann.

De flesta som tas in till utbildningen har branscherfarenhet och Ann rekommenderar att man skaffar sig det innan man söker till utbildningen.

– Det går alltid att få volontärjobb på festivaler och liknande, även under gymnasiet, säger Ann.

Det finns flera YH-utbildningar i Sverige med inriktning som är rätt om du vill skaffa utbildningen som matchar jobben. Förutom Musik och eventarrangör på Campus Nyköping finns Music & Event Management på Campus Hultsfred.

Andra YH-utbildningar är Eventkoordinator i Landskrona och Event – Marketing & Management i Göteborg.

Vill du plugga på högskola finns kurser inom musikproduktion och marknadsföring.

Praktiken gav PR-ansvar på Melodifestivalen

Efter en lyckad artistkarriär, med vinst i Popstars 2002,  jobb som musikalartist i bland annat Mamma Mia och dansare i Melodifestivalen ville Robert Skowronski ha nya utmaningar. Satsningen gjordes på jobb bakom scenen, med drömmen att få jobba med artistutveckling på sikt.

Intresset för musikbranschen ledde honom till utbildningen Musik- och eventarrangör på Campus Nyköping.

– Jag hade uppnått mina mål som artist men jag var intresserad av att fortsätta jobba inom musikbranschen. Den här utbildningen dök upp lite här och där, jag hade haft koll på den ett par år innan jag sökte, berättar Robert.

Att utbildningen innehöll en stor del praktik var en viktig anledning till att han valde den. Och praktiken visade sig vara guld värd. Genom praktikplatsen hos Anders Johansson på Albot & Albot fick han fler uppdrag, bl a som projektledare för EMI:s artister på Melodifestivalen, t ex Sara Lumholdt och Christian Waltz.

– Jag jobbade som PR-ansvarig, hade kontakt med all press, samordnade intervjuer och var med ute i alla städer där Melodifestivalen gick, säger Robert.

För Robert har det aldrig varit aktuellt att jobba med något annat än musik, dans och underhållning.

– Jag älskar underhållning och har hållit på sen jag var 13. Det är speciellt att beröra människor och göra dem glada, säger Robert.

Men musikbranschen är en ostadig bransch som har gått nedåt de senaste åren och som just nu försöker hitta nya vägar. Och det gäller att hävda sig.

– Man måste vara driven, man får ofta många nej. Det gäller att verkligen kunna övertala folk, och pusha, pusha, pusha.

Hur snobbiga är folk i branschen?

– Det är en väldigt liten bransch så man har inte råd att vara för kaxig och snobbig. Det är samma ansikten hela tiden, det är bara positionerna som skiftar, säger Robert.

Läs mer:

Fråga SYV