Här är maten som gör dig smart

Mat är viktigt, det vet alla. Exakt vad du äter avgör dina resultat. Nu kan svenska forskare ha hittat hemligheten.

Ungdomar som äter mycket grönsaker och frukt lyckas bättre i skolan. Detta enligt en studie där svenska forskare jämfört intaget av naturlig folsyra med slutbetygen i årskurs 9 hos närmare 400 svenska tonåringar.

Forskare vid Örebro universitet och Karolinska institutet har undersökt hur mycket folater, den naturliga motsvarigheten till folsyra, 386 femtonåringar fick i sig under ett dygn. Ungdomarna fick skriva ned allt de åt och sedan ställde forskarna dagen efter kontrollfrågor om deras kost.

Intervjuerna, i 60 skolor i Örebro och norra Stockholm under ett läsår, kompletterades med blodprover där man mätte homocysteinnivåerna, en bra markör för kroppens folatförråd. Ungdomarnas folatnivåer jämfördes sedan med deras slutbetyg i nian.

– Det vi ser i tvärsnittsstudien är att de som har ett högre intag av folat också har högre skolbetyg, säger Anita Hurtig-Wennlöf, forskare i biomedicin vid Örebro universitet.

Studien har letts av professor Torbjörn Nilsson vid Örebro universitet och resultaten publiceras i senaste numret av tidskriften Pediatrics.

Men kan man utifrån vad tonåringar äter under ett dygn dra slutsatser om deras skolbetyg?

– Sambandet ser ut så här i studien. Vi har nästan 400 ungdomar, både pojkar och flickor, från olika skolor och miljöer. Vi tycker att observationen är väldigt intressant eftersom folat är en så viktig byggsten i många neurofysiologiska processer, säger Anita Hurtig-Wennlöf.

Fakta: Livsmedel med folat

  • Baljväxter, som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser
  • Gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallat, machésallat
  • Kål som broccoli, brysselkål, blomkål
  • Rotfrukter som kålrot, rödbetor
  • Andra grönsaker som röd paprika, majs
  • Frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon
  • Bär som jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär
  • Fullkornsprodukter, som bröd, råris, fullkornsgryn
  • Filmjölk och yoghurt
  • Leverpastej och lever

Källa: Livsmedelsverket

Fråga SYV