124 000 gymnasister pendlar varje dag

Foto: Pär Hugosson

Allt fler elever går i gymnasieskola någon annanstans än i sin hemkommun. Konkurrensen leder utvecklingen mot färre och större utbildningsplatser. En ökning med 15 000 elever på fyra år.

Kommungränser spelar allt mindre roll när elever ska välja gymnasieutbildningar. Totalt pendlar ­om­kring 124 000 elever över ­kom­mun­gränsen läsåret 2010/ ­2011 – en ökning med 15 000 elever på fem år. Det visar en ny rapport från Skolverket.

Konkurrensen på gymnasiemarknaden har ökat och utvecklingen går mot färre och större utbildningscentra, där storstäderna i regel vinner matchen. Bara i Stockholm pendlar nära 18 500 in och ut ur kommunen för att ta sig till skolan. Det är en ökning med nästan 4 200 elever på fyra år.

Några av kommunerna som i stället tappar elever är bland andra Fagersta, Söderhamn och Ystad.

– För kommunerna innebär det nya utmaningar att locka till sig elever när eleverna nu kan pendla över kommungränserna, säger Jenny Kallstenius, undervisningsråd vid Skolverket.

Hon menar att det finns både positiv och negativ pendling.

– För vissa elever innebär det en ökad valfrihet och nya möjligheter, medan andra elever inte har tillräckligt bra betyg för att komma in på hemorten och tvingas resa långt.

"På vintrarna kan det vara jobbigt"

Caroline Cederlöf, 17 bor i Ösmo, Nynäshamn och pendlar drygt fem mil varje dag till Södra Latins gymnasium i Stockholm. Från dörr till dörr tar det ungefär 1 timme och 20 minuter.

Hon tycker att det är positivt att hon har haft möjligheten att fritt få välja var hon vill gå i skolan.

– Det var självklart för mig att börja studera musik här eftersom jag gillar musik och för att jag hört mycket gott om utbildningen.

På bussen och tåget brukar hon lyssna på musik, läsa och plugga. Men det blir också långa dagar – hon kliver upp klockan 5 och kommer hem runt klockan 18 på kvällarna.

– På vintrarna kan det vara jobbigt när det är mycket förseningar, säger hon.

Pendling: Både bra och dåligt

Fördelar med pendling

  • Valfrihet för elever gällande program, skola och kommun.
  • Kan motverka segregation.
  • Elever har möjlighet att välja en gymnasieskola i en annan kommun om de inte är nöjda med de alternativ som finns inom hemkommunen.
  • Ett ökat kvalitetsarbete på kommunens skolor.

Nackdelar med pendling

  • Elever som inte har tillräckligt bra betyg tvingas pendla till andra kommuner.
  • Kan öka segregation.
  • Mindre attraktiva kommuner tappar elever och ­kostna­derna ökar.
  • Långa arbetsdagar för elever.

Fakta: Elever som pendlar i Sverige

2006: 109 000
2010: 124 000

Källa: Skolverket

Fråga SYV