Brist på spelutvecklare – med rätt kompetens

Foto: Scanpix

En tillväxt på 96 procent, en 26-procentig ökning av antalet anställda och en vinstökning med över 700 procent. Spelutvecklingsbranschen slår rekord, men hittar inte tillräckligt med kompetent personal i Sverige.

Sökfunktion:

– Den svenska spelexporten överträffar alla förväntningar, konstaterar branschens talesperson Per Strömbäck.

Svenska utvecklare av tv- och dataspel växer så det knakar. Merparten av företagen (60 procent) är nu lönsamma och de omsätter tillsammans 2,32 miljarder kronor, enligt Spelutvecklarindex 2011. En av förklaringarna heter Mojang, företaget som förra året lanserade spelet Minecraft officiellt.

En annan förklaring bakom de starka siffrorna är att de traditionellt starka aktörerna, med riktigt storsäljande spel, åter går starkt efter några svagare år. Exempelvis lanserades Battlefield 3 förra året och blev en jättesuccé. De svenska företagen står sig fortfarande väl internationellt. Battlefield 3 har sålts i 15 miljoner exemplar, Battlefield: Bad company 2 i 12 miljoner exemplar och "nykomlingen" Minecraft i 9 miljoner exemplar.

Försäljningssiffrorna ger tyngd åt Per Strömbäcks påstående:

– Vi är bland de bästa i världen.

Det största problemet i branschen är fortsatt bristen på kompetent personal. Förra året hade man 1 512 anställda. Eftersom inget tyder på att framgångarna kommer att bromsas måste man bli betydligt fler.

"Det utbildas inte för få, men för få med rätt kompetens"

37 program inom spelutveckling och 1 618 antagna förra året på högskolor och YH-utbildningar. Behovet arbetsgivarna har borde därmed vara uppfyllt. Men verkligheten ser annorlunda ut.

I rapporten Spelutbildarindex 2011 framkommer det att antalet nyutexaminerade täcker nyanställningsbehovet. Av 1 476 antagna 2011 kommer statistiskt sett 441 utexamineras och 343 nyanställas inom industrin.

Ann-Sofie Sydow, verksamhetsansvarig på The Game Assembly i Malmö, där framtidens spelutvecklare utbildas, menar att det är ett stort problem att utbildningarna inte tillhandahåller rätt kunskap från arbetsgivarens synvinkel.

– Många utbildningar är breda, med lite grafik, lite programmering och lite design, medan majoriteten av tjänsterna i branschen är som specialister. Det är viktigt att lära sig programmering ordentligt och för det behöver man sitta 8 timmar om dagen för att lära sig hantverket, säger hon.

Men hur ska man då veta vilken utbildning man ska välja? Generellt kan man säga att de YH-utbildningar som finns är specialinriktade medan högskoleprogrammen är breda.

– Jag är aldrig rädd för att mina studenter ska stå utan jobb, även om dataspelsbranschen går dåligt, de har en kandidat i datavetenskap och kan söka andra jobb, säger Olle Lindberg, programledare för spelutvecklarprogrammet på Malmö Högskola.

Frågor du bör ställa om utbildningen:

Ann-Sofie Sydow tycker att man ska göra mycket research innan man väljer utbildning. Ställ frågor som:

  • Hur ser er kontakt med branschen ut?
  • Vad har era studenter fått för jobb efter utbildningen?
  • Vilka sitter i ledningsgruppen?
  • Vad jobbar ni med för mjuk/hårdvara?
Fråga SYV