Generation Y vill utvecklas

Många unga medarbetare drivs av utveckling och lekfullhet på jobbet och är inte särskilt lojala sin arbetsgivare.

Att satsa på kompetensutveckling av personal blir allt viktigare, inte minst när den nya ”generation Y” blir dominerande på arbetsmarknaden.  Unga arbetstagare drivs av utveckling och lekfullhet på jobbet och är inte lojala sin arbetsgivare på samma sätt som tidigare generationer.

–Arbetsgivare som inte satsar på kompetensutveckling är förlorare eftersom det är ytterst sällan man stannar hos samma arbetsgivare hela livet. Titta på många offentliga verk, deras konkurrenskraft ligger i att de erbjuder ett tydligt kompetensutvecklingsprogram när de kanske inte kan matcha med löner, säger Eva Torsson, vd på Sveriges Auktoriserade Utbildningsföretag.

Resonemanget stöds av en undersökning utförd av United Minds där 36 procent av 80-talisterna svarar att det är en fördel att ha haft flera jobb under en kort tid. I undersökningen rankar de ”jobb som ger mig nya kunskaper” som drömjobbets näst viktigaste faktor, där ”hög lön” är allra viktigast.

Jimmy Sandell, byråchef på United Minds som jobbar med omvärldsanalys, menar att den unga generationen som lever sitt liv i informationssamhället fullt ut, är vana att lära sig nytt hela tiden och ställer högre krav på kompetensutveckling även på jobbet.

I stället för att åka iväg till en kursgård tre dagar kräver de kontinuerlig kompetensutveckling, de vill få frihet att testa på nya saker som ett sätt att lära sig och utvecklas snabbt. Sedan är det en generation som är driven av lust istället för plikt, det ska vara kul och lekfullt på jobbet, säger Jimmy Sandell.

HItta kursen

Använd sökfunktionen för att hitta kurser som vänder sig till dig som söker kompetensutveckling på jobbet.

Guide: Välj rätt kurs
Experterna tipsar om vilka faktorer man ska tänka på när man väljer kurs för kompetensutveckling.

Fråga SYV