Praktiken: Fixa schlagerdrinken

Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Sofie Pålssons praktik ledde henne rakt in i hetluften kring Eurovision Song Contest i Malmö.  Utbildningen i turism och ledarskap och en bakgrund inom restaurangbranschen gjorde att hon lyckades få drömpraktiken där hon får vara med och smaksätta Eurovision och själv får skapa schlagerdrinken. 

Sofie Pålsson, 26,  pluggar turism och ledarskap på Yh-programmet ”Service Manager for future tourism” i Malmö. Den senaste tiden har hon praktiserat på Foodism, ett företag som tar fram smakprofiler för olika varumärken. Inför Eurovision Song Contest har Foodism tagit fram en smakprofil med fem smaker som ska symbolisera tävlingen i Malmö.

Jag läste om företaget och blev intresserad eftersom jag själv har en bakgrund inom restaurang och bar och är intresserad av smaker och smakkombinationer. När jag sedan fick reda på att de skulle jobba med Eurovision så var det ännu bättre. Det är otroligt lärorikt att få se hur ett så stort evenemang går till, säger Sofie Pålsson.

Sofies huvuduppdrag under praktiken blev att skapa en schlagerdrink, som skulle innehålla alla Eurovisions signatursmaker, det vill säga lakrits, fläder, rabarber, röd chili och äppelmynta.

– Eftersom jag hade smakerna färdiga handlade det om hur jag kunde använda dem, att komma fram till en kombination av syra och sötma som var lyckad, berättar Sofie.

Att just Sofie fick praktikplatsen berodde både på hennes bakgrund och egenskaper.

Att vara trainee på ett ungt företag med få anställda som växer kraftigt med uppdrag är ingen lätt uppgift, här gäller det att kunna hålla många uppdrag i luften, vara flexibel och ha stor social förmåga, något som Sofie besitter, säger Sara Westerlin, Sofies handledare och ägare av företaget.

Hitta spännande turismutbildningar

Fråga SYV