Toppstudenter blir lärare på utsatta skolor

Teach for Sweden är projektet där toppstudenter på högskolan rekryteras för att bli lärare på skolor som är speciellt socialt utsatta. Henrik Norelius är en av deltagarna i Sveriges första kull – Att få vara med och ändra var livet är på väg för ungdomarna, det är häftigt.

Intresset för att bli lärare ökar, enligt Universitets- och högskolerådets antagningsstatistik, men är långtifrån tillräckligt för att säkra kompetensförsörjningen till lärarkåren.

Parallellt med den traditionella lärarutbildningen pågår ”Teach for Sweden”, där högskolestudenter inom matematik, NO-ämnen och teknik lockas till läraryrket. Erbjudandet om en kompletterande pedagogisk utbildning kombinerat med en ledarskapsutbildning, och ett lärarjobb med lön, fick hela 230 högskolestudenter att söka till de 18 första platserna.

När vi frågade kandidaterna varför de sökt så var det en kombination av ett starkt driv att bidra till svensk skola, en dröm att arbeta som lärare, och programmet som sådant där såväl näringslivet, offentlig sektor, politiken och ideella sektor samverkar och lyfter vikten av ett gemensamt ansvar, säger Mattias Svensson, Head of Finance and Partnership på Teach for Sweden.

Henrik Norelius, 27, har rekryterats från kandidatprogrammet i matematik vid Stockholms universitet. Han har nu varit ute och jobbat som matematik- och fysiklärare på Söderbymalmsskolan i Haninge i fem veckor.

Vi kommer in i skolvärlden med nya ögon, lite från sidan. Vi är alla passionerat intresserade av vårt ämne och det är fantastiskt att se att man kan väcka engagemanget när många elever tappat hoppet om till exempel matten, säger Henrik Norelius.

Att få upp ögonen för läraryrket har varit lite omtumlande, tycker Henrik.

– Hela grejen med att man är så stor del i ungdomars liv, att vara lärare är så mycket mer än att bara riva av en lektion. Det positiva är att man ser elever utvecklas och lär känna deras drivkrafter.

Högskolorna har varit tveksamma till samarbete med programmet bland annat för att kandidaterna bara förbinder sig att arbeta inom skolan i två år. Lärarförbundet är dock positivt till satsningen.

Det här öppnar dörren för akademiker som nu vill pröva på läraryrket. Det är bra - det behövs fler lärare. Om Teach for Sweden kan bidra med det, så stöttar vi gärna en sådan satsning, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

Internationella erfarenheter

Internationellt
Teach for Sweden är en del av det internationella nätverket Teach for All som består av 31 länder.
Gemensamt är att alla arbetar för en likvärdig skola genom ledarskap. Teach First UK rekryterade 1200 kandidater förra året och Teach for USA 57 000 kandidater.

Programmet i Sverige
Programmet i Sverige är två år
där deltagarna jobbar 80 procent på sin lärartjänst och läser in kompletterande pedagogisk utbildning på 90 högskolepoäng och får dessutom en ledarskapsutbildning. Karlstad universitet och Halmstad högskola kommer att vara de lärosäten som genomför utbildningen.

Resultat
En nyligen släppt forskningsrapport vid University of London visar att elevers resultat vid programmets skolor förbättrats mer än elevers resultat på traditionella skolor. Resultat från USA visar att två tredjedelar av kandidaterna stannar kvar och fortsätter att arbeta i skolan.

Vill du bli lärare?

Fråga SYV