Kommunikationsbyråns 5 tips
– Så lockar du fler studenter

Kommunikationsbyrån Rodolfo är proffs på kommunikation för att nå unga målgrupper. De har bred erfarenhet av att marknadsföra utbildningar och skolor. Här ger grundarna Adam Lundberg och Ludwig Jonsson sina bästa tips för att lyckas i ert kommunikationsarbete.

1. Våga välja målgrupp
Största misstaget är att inte våga avgränsa. Att vilja nå alla, hela tiden och överallt. Problemet är att det inte går och bäddar för generisk kommunikation som inte sticker ut i bruset. Se detta istället som en möjlighet där en strategisk avgränsning av målgrupp kan landa i kreativa lösningar som gör dig än mer relevant. Det må låta klyschigt och givet, men är ack så viktigt. 

2. Gör det tillsammans med målgruppen
Istället för att bara anlita en reklambyrå och hoppas på att den homogena gruppen människor ska lösa allting åt er, så övertyga er byrå (eller er själva om ni gör det inhouse) att involvera studenter i det kreativa arbetet. Verklig innovation uppstår nämligen när man kombinerar olika perspektiv och bakgrund, så se till att blanda in personer utifrån tillsammans med reklambyrån för att uppnå bästa möjliga effekt. 

3. Varför existerar ni?
Att rekrytera studenter till en utbildning handlar inte om att lura någon köpa en svindyr TV, det handlar snarare om att upplysa och vägleda en vilsen student att väja rätt. Istället för att bara kommunicera vad och hur verksamheten levererar sin produkt/tjänst, så identifiera orsaken till att verksamheten finns. Vad bidrar ni med i samhället? Hur gör ni världen lite bättre? Vad betyder det för er potentiella student?

4. Våga skapa en konflikt
Skapa gärna en konflikt, skapa gärna två sidor att ställa sig på - med hjälp av detta kan ni också skapa diskussion. Exempel: Google letar folk att anställa. Konflikten är: blir de för stora? Kommer de hantera det? Eller att Oatly säger att mjölk inte är bra. Konflikten blir: stämmer det eller inte? 

5. Varför skulle folk dela vår insats? 
Säger den något om dig som människa? Tar du ställning om något? Om du inte delar så är det ett viktigt budskap som inte kommer nå fram. Exempel: Kampanjen Like a Swede (från TCO) säger att vi faktiskt har det ganska bra i Sverige och att man är medveten om det. Kampanjen Nörduppropet säger att ordet nörd inte bör vara synonymt med något negativt.  

Fråga SYV