Spela Counter-Strike på skoltid på e-sportgymnasium

Foto: Svenskt skolfoto

”Glöm inte att göra fem headshots till på måndag!” Så kan det låta på skolorna där e-sport blivit en gymnasieinriktning.
– Det är väldigt populärt, vi hade 100 ansökningar på 7 platser till höstterminen, säger Andreas Eriksson, rektor på Arlandagymnasiet.

Som första gymnasieskola i Sverige valde Arlandagymnasiet i Märsta att införa e-sport som en lokal idrottsutbildning i höstas. Tanken är att ge eleverna möjligheten att utöva den sport de brinner för i kombination med den vanliga gymnasieskolan.

– Vi är en idrottsskola med många inriktningar sedan tidigare, säger Andreas Eriksson. Men vi vill ligga i fas med vad eleverna efterfrågar och e-sport är kanske den sport som ökar mest i hela världen nu, så vi tänkte varför inte?

Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2 och League of Legends är sporterna som gäller för de sju som fick en plats i höstas. Men det spelas inte bara datorspel på lektionerna. I grunden går eleverna antingen natur-, estet-, samhälls- eller teknikprogrammet.

Tre pass i veckan ägnas åt e-sporten, med fokus på allt från kost och näringslära till ergonomi, frågor kring spelberoende och fysträning. Aktuell problematik i spelvärlden, såsom näthat och bristande jämlikhet, diskuteras också.

Sverige är en stark e-sportsnation med flera stjärnor, Emil ”HeatoN” Christensen och Jonatan ”Loda” Berg är två av de mest erkända. Men att alla som väljer e-sport på gymnasiet ska bli proffs är inte målet.

– Många av eleverna tänker självklart det, säger Andreas. Men vår linje är att ge en bra utbildning som förbereder för vidareutbildning och jobb. Sedan blir de på köpet duktiga e-sportare och får en förmåga att tänka analytiskt och taktiskt, vilket är värdefullt inom många andra områden. 

Elisabeth Bergqvist är projektledare för Sthlm E-sport och menar att gymnasieutbildningarna ligger helt rätt i tiden.

– Det är skolornas sätt att berätta för ungdomar att de ser vad de håller på med och är intresserade av, vilket är jätteviktigt. De implementerar någonting som ungdomar brinner för och förvandlar det till något konstruktivt.

Att e-sporten växer och är här för att stanna råder det knappast några tvivel om. Med en enorm industri bakom sig har antalet spelare, åskådare och inte minst prissummor ökat enormt de senaste åren. När The International, den största tävlingen i Dota 2, avgjordes i augusti i år gjorde de deltagande lagen upp om mer än 18 miljoner dollar.

– Det är möjligt att vi har nått en peak i prispengar, säger Elisabeth. Men publiken blir större och bredare i och med att e-sporten börjar komma ut mer och mer i mainstream-media.

Bland annat SVT och TV6 har livesänt större tävlingar som svenska Dreamhack och E-sport-SM.

– Nu kan föräldrar se vad deras barn gör och få en annan förståelse för spelandet. Jag tror att utbildningarna kan fungera på samma sätt och bidra till ett stöd för ungdomarna.

Lyssna på Dennis Brännvall Lead Level Designer på @EA_DICE, och Nathalie Ek Spelutvecklare på Dice, om sina spelhobbys som fick dem båda att landa drömjobbet.

Faktaruta


* På vissa av skolorna har inte e-sportsinriktningarna börjat än. Kontakta respektive skola för mer information.

Fråga SYV