Rivstarta vårterminen

Foto: PRESS

Träna din självbild, sätt korta deadlines och skapa en enkel struktur. Med små förändringar får du mer gjort och bättre resultat. Studie- och motivationscoachen Anna Tebelius Bodin hjälper dig att rivstarta vårterminen.

En ny termin är här och med det möjligheten till nystart. Du kanske vill skapa en ny vana, hitta en bättre studieteknik eller börja träna? I så fall är du inte ensam. Problemet är bara att de flesta går ut för hårt.

– Många gör misstaget att försöka bli en supermänniska på en måndag. Man går upp extra tidigt, äter nyttigt och tränar. Men så försover man sig på tisdagen och struntar i alltsammans, säger Anna Tebelius Bodin, föreläsare i studieteknik, inlärningspsykologi och motivation.

Grunden i hennes föreläsningar är att kombinera kunskap om hur hjärnan fungerar med konkreta tips på hur man sätter upp mål och hittar motivationen. Att ha bra vanor är viktigt för att få saker gjorda.

– Börja alltid med att etablera en ny vana i taget. Om det så bara är att börja dricka ett glas vatten på morgonen för att bli piggare, fokusera då enbart på det i en vecka, säger hon.

En annan fälla som många trampar i är vad Anna Tebelius Bodin kallar planeringsträsket.

– Många skriver to do-listor över allt de ska göra. Problemet med det är att du lurar hjärnan att du redan har gjort någonting. Det ger en dopaminkick utan att du har presterat.

När det kommer till att faktiskt göra finns många knep att ta till. Regel nummer ett är att komma igång.

– Ett stort problem för studenter är att de skjuter upp saker. Ofta beror det på att man är osäker på vad man faktiskt ska göra. Lägg tio minuter på att reda ut vad uppgiften består i så blir tröskeln för att komma igång mycket lägre, säger hon.

Regel nummer två är att ha korta deadlines. Mål kring vad du ska ha uppnått nästa vecka eller innan sommaren är ingenting hon rekommenderar.

– Du blir väldigt ineffektiv av att ge dig själv så mycket tid. Det som händer när du sätter långa deadlines är att du hela tiden försvarar allt annat du gör däremellan. Ta en femtedel av din första tanke, har du planerat att plugga en hel kväll ska du bara ge det en timme.

När du väl sitter med dina böcker och vill minnas det du läser gäller nästa regel – gör en sak i taget.

– Det enda som skapar minnen är tanken. Du kan inte minnas händelser eller upplevelser, det du minns är de tankar du hade när du var på en viss plats eller gjorde en viss sak. Därför är det så viktigt att fokusera på en sak i taget.

Sist men inte minst rekommenderar hon alla att fundera över sin egen självbild.

– I stort sett alla känslor uppkommer ur den inre dialog vi har med oss själva varje dag. Och de allra flesta tänker exakt samma tankar varje dag. Det blir avgörande för vad du tror att du klarar av. Om du bara ändrar en enda tanke varje dag gör det skillnad, säger hon.

Faktaruta

Maxa vårterminen – Tre enkla knep:

  1. Sätt en kort deadline.
    Ge dig själv en femtedel av den tid du tänkt från början. Du behöver inte mer tid, det du behöver är en kort deadline.
  2. Gör bara en sak i taget.
    Du kan bara minnas det du har tänkt på. Därför är det så viktigt att ha fokus på en sak i taget. Det funkar alltså inte inte att kolla Instagram, ha på tv:n och läsa samtidigt.
  3. Träna din självbild.
    Din inre monolog är avgörande för vilken attityd du har mot dig själv och vad du tror att du klarar av. Ändra en enda tanke varje dag. Det gör skillnad.
Fråga SYV