”Data är det nya svarta”

 ANNONS

Det finns data på allt, och i datan finns guld att gräva. På IHM Business School utbildas dataanalytiker att konvertera svårtydd data till konkret och värdefull information. Christian Resell, vd på Svenssons i Lammhult, sitter i utbildningens ledningsgrupp.
– Folk skriker efter de här kunskaperna, säger han.

Efter chefsroller på bland annat Byggmax och Bubbleroom tog Christian Resell över som vd på det klassiska möbelföretaget Svenssons i Lammhult. Efter 19 månader i ledningen har han genomfört stora förändringar och bland annat tagit plats i yrkeshögskolan IHM Business Schools ledningsgrupp för utbildningen Digital Marketing & Sales Analytics.

– Först och främst tackade jag ja för att det är kul. Vi ser även behovet av utbildningarna kring dataanalys. Det ger mig också mycket personligen i form av kunskap och kontakter med studenter och företag. Data is the new black och resurser som kan analysera materialet i den digitala eran är mycket begränsade, säger Christian Resell.

Utbildningen syftar till att hantera och analysera sälj- och marknadsdata. För Svenssons i Lammhult är dataanalys ett relativt nytt område där Christian Resell ser stor potential för företaget att kunna växa.

– Vi lever i den digitala åldern och att kunna tolka data och sedan dra slutsatser av det materialet är kunskap som alla branscher skriker efter. Data har vuxit betydligt snabbare än antalet människor som kan göra något av den, varför den här utbildningen är viktig. I dag jobbar vi på Svenssons alldeles för lite med detta; genom att ha kompetensen skulle vi kunna förbättra allt från hemsida och marknadsföring till att hitta rätt kanaler och kundmönster för att i slutändan kunna ge våra kunder vad de vill ha.

Som partnerföretag har alltså Svenssons i Lammhult plats i utbildningens ledningsgrupp. Där får Christian Resell chans att framföra branschens behov och påverka utbildningens format. Den nära kontakten med näringslivet är kanske den största fördelen med YH-utbildningar.

– Företagens och skolans representanter för en diskussion om vad näringslivet behöver och hur vi konkretiserar det i utbildningen. Vad krävs för att göra studenterna anställningsbara? Det blir rakt på sak på ett sätt som gynnar alla.

Vilka fler fördelar finns det med YH?
– Jag har själv pluggat till civilingenjör där det är mycket teori i fokus. Vilket är bra i vissa lägen, men konceptet att få praktisera yrket och göra saker direkt kortar ner startsträckan för studenterna. Det är en styrka.

Hur ser framtiden ut för studenterna som går utbildningen?
– Den ser fruktansvärt bra ut – folk skriker efter de här kunskaperna. Faktum är att dataanalytiker i dag sällan stannar länge på en arbetsplats då det rycks i dem från alla håll. Jobbigt för företagen, men en dröm för arbetstagaren.

Faktaruta

Christian Resell

Gör: Vd, Svenssons i Lammhult.

Bor: Stockholm.

Bakgrund: Har tidigare jobbat som logistikchef på Byggmax, managementkonsult på McKinsey & Co och vice vd på Bubbleroom.

Gör helst på fritiden: Tränar, träffar vänner och reser.

Bästa karriärtips: Gör det som är kul, då kan det aldrig bli fel!

Fakta

Digital Marketing & Sales Analytics
Vill du jobba med webbanalys, konverteringsoptimering och digital marknadsföring? IHM:s YH-utbildning Digital Marketing & Sales Analytics ger dig eftertraktad digital kompetens och många karriärmöjligheter. På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Föreläsarna och övningscasen kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.

När är startdatum?
Utbildningen startar den 12 september 2016 i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ansök senast den 8 maj här. 

Hur lång är utbildningen?
80 veckor på heltid, varav 24 veckors praktik (LiA).

Vad kostar det?
Utbildningen är avgiftsfri och ger rätt till studiemedel från CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Vad får jag för examen?
Utbildningen ger en Kvalificerad Yrkeshögskoleexamen på 400 YH-poäng.

Vad kan jag jobba som efter utbildningen?
Digital Marketing & Sales Analytics öppnar dörrar till framtidsyrken som webbanalytiker, Digital Traffic Optimizer och Marketing Technologist och du får en mängd attraktiva certifieringar på köpet, till exempel Google Analytics och Adwords.

Vill du veta mer?
Anmäl dig till ett informationsmöte på ihm.se eller ring 0200-24 00 24.

Fråga SYV