”Vi hjälper till att göra YH-utbildningarna så relevanta som möjligt”

Relevanta utbildningar som efterfrågas av näringslivet – det är en av de stora fördelarna med yrkeshögskolan. Men hur ser samarbetet mellan skolorna och företagen ut? Ann-Sofi Sjöberg på TCO sitter i ledningsgruppen för Medieinstitutets YH-utbildning Webbkommunikatör sociala medier.
– Vi för en öppen dialog för att hjälpa utbildningarna att bli ännu bättre, säger hon.

9 av 10 har jobb efter avslutad examen

Ann-Sofi Sjöberg har suttit i ledningsgruppen för utbildningen Webbkommunikatör sociala medier i mer än tio år. I dag är hon ordförande för ledningsgruppen och ser stora fördelar. Dels i att involveras i utbildningens utveckling, dels i att få aktuell information direkt från skolan.

– Det är både ett roligt och angeläget uppdrag för mig. Med mitt näringslivsperspektiv och mitt arbete där jag jobbar med arbetsmarknadsfrågor är det fantastiskt att se hur utbildningarna fungerar i praktiken. En viktig fråga för TCO är att yrkesverksamma och tjänstemän ska kunna utbilda sig senare i livet. Då är det viktigt att ha en god bild av hur det de facto fungerar på en yrkeshögskola, säger hon.

Ledningsgruppen möts fyra gånger per år och ägnar sig främst åt kvalitetssäkring av utbildningen. Utan att detaljgranska kurserna så hjälper TCO och övriga ledningsgruppspartners utbildningen att utvecklas och behålla sin relevans på bästa sätt.

– Vi detaljstyr inte på så sätt att vi lägger oss i hur mycket av utbildningen som består av Snapchat-kunskap. Först och främst tar vi del av elevernas utvärderingar och ser till att alla är nöjda. Under antagningsprocessen i juni hjälper vi till med validering, alltså bevisar att elever kan tillgodogöra sig utbildningen. Vi har också en viktig roll i omvärldsbevakning för att diskutera trender som utbildningen kan ha nytta av att ha koll på. Det handlar snarare om en öppen dialog än ändringar av kursplanen.

Vad vinner ni på att vara en del av utbildningen?
– Vi får en god inblick i verkligheten och kan hjälpa till att göra utbildningarna så relevanta som möjligt, vilket alla vinner på. Som företagare kan vi ta in praktikanter under deras så kallade LIA-period, vilket är värdefullt då man får in en person med nya perspektiv. Hos TCO har vi inte kunnat göra det ännu, men jag hoppas att vi snart kan ta emot vår första.

Och vad är skolans vinning på er inblandning?
– Personligen tror jag att jag kan tillföra ett brett arbetsmarknadsperspektiv och informera om vilka behov vilka branscher har. För att ta ett konkret exempel så är Journalistförbundet ett TCO-förbund där jag kan förmedla hur arbetsmarknaden ser ut. Kanske inte specifikt på sociala medierområdet, utan i större generella frågor.

Du har lång erfarenhet av YH ur ett näringslivsperspektiv. Vilka förändringar har du sett det senaste decenniet?
– Den stora skillnaden jämfört med tio år sedan är YH-utbildningarnas ökade status, både bland studerande och i näringslivet. Jag tror att det hänger ihop med att det är ett format som satt sig och visat sig vara en bra form av utbildning. Men också kompetensbehovet som finns i samhället; det räcker inte med det vi lärde oss som 20-åringar, utan kunskaperna måste ständigt fyllas på. Då är YH-utbildningar ett smidigare och konkretare sätt att lära sig än en traditionell högskoleutbildning.

Fråga SYV