18 apr 2012

Det ska vara en skoter i storstan i år

När Am- körkortet för klass 1- mopeder infördes oktober 2009 sjönk antalet mopedister i landet – men nu syns en uppåtgående trend.

När vårsolen tittat fram och vägarna börjar sopas rent från grus går även startskottet för mopedsäsongen.

– Vi märker av en uppgång, fler och fler tar AM-körkortet. Mopeden fyller ett transportbehov för många och det behovet har ju inte minskat bara för att det kom ett körkort, säger Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, Mcrf.

2009 hade 391 000 svenskar Am-behörigheten, året därpå hade antalet ökat till nästan en miljon och när fjolåret summerades var siffran uppe i mer än 1,5 miljoner. Värt att notera är att alla körkort som utfärdas i dag, oavsett behörighet, även innefattar AM.

Men det är inte bara 15-åringar som kör moped i dag, särskilt inte i storstäder.

– 70 procent av våra kunder i Stockholm är vuxna som köper moped i stället för bil. Men ute i landet är bilden en annan, säger Peter Klangsell, en av ägarna till Köpenscooter.nu.

Vårens hetaste mopedtrender

Rosa
Att skotermopeden är den populäraste modellen råder det ingen tvekan om. De finns i många olika utföranden, men en färg sticker ut lite extra. ”Rosa är mer populärt än man kanske tror. Om en handlare tar in rosa mopeder så går de faktiskt åt rätt snabbt”, säger Per Johansson på Mcrf.

Retro-look
Bland de populäraste mopederna är de nytillverkade som ser ut som vespor från 50- eller 60-talet. ”Retro- och vintagemodellerna är de som säljer allra bäst. De köps oftast av vuxna, ungdomarna vill gärna ha de sportigare modellerna”, säger Peter Klangsell på Köpenscooter.nu. 

Retro på riktigt
Det finns även en efterfrågan på veteranmopeder. ”Många av köparna efterfrågar väldigt fina mopeder, så nära nyskick man kan komma, och urvalet är inte så stort så priserna skjuter i höjden. Att helrenovera en dålig moped kan kosta 30 000 kronor”, säger Per Hageblad på Hageblad Bil som säljer veteranfordon.

Bubblaren: elmopeden
Det finns flera olika elmopeder på den svenska marknaden. ”Ett oerhört intressant alternativ som, precis som elbilar, befinner sig i en utvecklingsfas men kommer att slå igenom framöver. De är faktiskt roliga att köra eftersom de känns väldigt kraftfulla”, säger Per Johansson på Mcrf.

Josefin Svenberg
Senast uppdaterad: 18 apr 2012

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2021-10-07

Så väljer du rätt körskola

Hur bedömer man om en körskola är bra eller dålig? Behöver man överhuvudtaget oroa sig för att råka ut för en dålig och oseriös körskola? AllaStudier kollar upp. Sökfunktion: Hitta din körkortsutbildning Enligt Berit Johansson, förbundsordförande på Sveriges Trafikskolors Riksförbund, STR, så finns det vissa generella saker som är viktiga att fundera över innan man börjar att leta körskola.
Läs mer
Senast uppdaterad: 2021-10-08

"Höj åldersgränsen till 25 år"

Hjärnan är inte färdigutvecklad vid 18 år, menar trafikforskare. Därför bör åldersgränsen höjas. Samtidigt slår de ett slag för att utbildningen bör vara gratis. Unga bilförare är överrepresenterade i svåra olyckor. – Det skulle vara en morot att vänta, säger Ulf Björnstig, kirurgprofessor som forskat på trafikolyckor. Han tycker att det är bra att frågan väcker debatt men vill ändå påpeka att ha ...
Läs mer
Senast uppdaterad: 2022-07-21

Här utbildas körskolelärarna

För att få bedriva kommersiell trafikundervisning krävs att körskolorna har godkända trafiklärare. Men vad lär man sig om man utbildar sig till trafiklärare och vilka krav finns för att få bli det? Vi tittar in på utbildningen som utbildar körskollärarna. 

Läs mer