Start:HT 2016
Ort: Göteborg
Längd:180
Studieform: Bunden till studieort
Takt:Helfart
Typ:Program
Utbildningsform: Högskola / universitet
Studietid:dag
Examen:Kandidatexamen
  • Om utbildningen
  • Om utbildaren

Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet

Göteborg
Sverige
Visa på karta

Utbildningens hemsida

Beställ mer information

Beställ mer information

Det är helt gratis och på inget sätt bindande

Träffa Anna Eriksson, student på Pedagogik, kandidatprogram

”Jag läser andra terminen på programmet, kommer från Örnsköldsvik och är uppvuxen i ett hem där pedagogik och musik alltid varit genomgående teman. Båda mina föräldrar är lärare och folkmusiker.
En stor anledning till att jag vill läsa pedagogik är min tid på Malungs folkhögskola, där jag fördjupade mig inom folkmusik efter gymnasieåren. Det vår lärare lyckades med där var dag, enskild undervisning i grupp, var en föreställning i pedagogikens under.

Jag letade efter en pedagogisk utbildning som inte siktade mot läraryrket och det fanns inte motsvarigheten till det här programmet någon annanstans. Läraryrket siktar mot att lära ut ämneskunskap bland annat. Jag har jobbat som lärarvikarie och provat på, men jag är mer intresserad av frågor om gruppsammansättningar och varför förutsättningarna för läroprocesser ser så olika ut inom en och samma grupp. Jag vill kunna analysera varför det är så. Frågor som de om socialt och kulturellt kapital måste tas med om man ska förstå detta. Varför kommer alltid några på efterkälken, och finns alltid de som det går sämre för? Varför finns det alltid de stökiga? Det är lite konstigt och också något som närmast verkar vara en regel.

Utbildningen känns så här långt helt rätt. Jag har fått så många nya infallsvinklar på de frågor jag ville fördjupa mig inom.
Flera undrar varför man läser pedagogik om man inte tänker arbeta som lärare, men pedagogik är ett brett område som berör alla institutioner i samhället och där man lär sig förstå processerna. Pedagogikämnet innefattar ju frågor om utbildning, påverkan, ledarskap och organisation.

Nu kan jag lyssna på min mamma med ett mer akademiskt öra när hon vill diskutera aktuella skolfrågor utifrån sitt lärararbete. När jag förr var hennes studieexempel är hon numera mitt studieexempel eftersom jag nu lärt mig ett nytt sätt att bland annat diskutera skolan. Skolfrågor har alltid intresserat mig, ända sedan tiden i elevrådsstyrelsen på gymnasiet. Dessutom låg skolfrågor mig varmt om hjärtat under min tid som politiskt aktiv.

När jag tänker på framtiden ser jag flera alternativ. Ett är att jag fortsätter inom högre utbildning, läser ett masterprogram här vid Göteborgs universitet och sedan kanske forskar vidare. Ett annat alternativ är att jag blir genuspedagog i någon kommun. En tredje väg är att jag engagerar mig i någon del av tredje världen och i hur man tänker kring pedagogiskt arbete när man bygger upp sitt utbildningssystem”.

Se utbildningen här.
Fråga SYV