En bra lärare vägleder och stimulerar elever. I grundskolans årskurs 4-6 blir lärarens uppgift att utveckla elevers nyfikenhet och vetgirighet för fortsatt lärande.
I programmet läggs tyngdpunkten på ämnesstudier i svenska, matematik och engelska. I programmet ingår dessutom en valbar kurs på 30 hp....
En bra lärare vägleder och stimulerar elever. I grundskolans årskurs 4-6 blir lärarens uppgift att utveckla elevers nyfikenhet och vetgirighet för fortsatt lärande.
I programmet läggs tyngdpunkten på ämnesstudier i svenska, matematik och engelska. I programmet ingår dessutom en valbar kurs på 30 hp. I utbildningen ingår studier om centrala och generella kunskaper för lärare, exempelvis utveckling och lärande, läroplansteori, vetenskapsteori, sociala relationer och ledarskap samt betyg och bedömning. Vetenskapligt skrivande tränas tidigt i utbildningen och finns tillsammans med forskningsmetodiska moment genomgående i utbildningens kurser. En kurs i vetenskapsteori och forskningsmetodik riktas specifikt mot de två självständiga arbetena som ingår.
I programmet introduceras du som student särskilt i interkulturella frågor. Du erbjuds även en fördjupning inom området som syftar till att stärka dina kunskaper och färdigheter med utgångspunkt i de sociala relationer som präglar ett mångkulturellt samhälle och en mångkulturell skola.
Alla studenter som ska bli lärare med inriktning mot arbete i förskoleklass, årskurs ett till och med sex samt arbete i fritidshemmet, har därför vid Linnéuniversitetet campus Växjö, möjlighet att välja interkulturell fördjupning. De två avslutande VFU-perioderna sker vid mångkulturella skolor och du skriver ditt självständiga arbete med ett interkulturellt perspektiv. Med denna erfarenhet och kunskap kommer du att fördjupa din lärarkompetens. En kompetens som gör dig väl rustad att ta tag i orättvisor och skillnader i dagens skola. Forskning visar att det är viktigt att lärare verkar för ett interkulturellt förhållningssätt i skolan för att inte upprätthålla och skapa ojämlika sociala relationer och villkor och för att kunna bedriva ett framgångsrikt likabehandlingsarbete.