MålgruppDu som har en behörighetsgivande lärarexamen som är avseed för mot minst åk 1-3 och undervisar i åk 1-3 i detta ämne utan att vara ämnesbehörig. Kursens innehåll och uppläggKursen består av två delkurser.Delkurs 1 (7.5hp): Ämnesdidaktik och språkutvecklingI delkurs 1 stärker kursdeltagaren...
MålgruppDu som har en behörighetsgivande lärarexamen som är avseed för mot minst åk 1-3 och undervisar i åk 1-3 i detta ämne utan att vara ämnesbehörig. Kursens innehåll och uppläggKursen består av två delkurser.Delkurs 1 (7.5hp): Ämnesdidaktik och språkutvecklingI delkurs 1 stärker kursdeltagaren sin muntliga och skriftliga språkförmåga och fördjupar sina ämneskunskaper samt sina språkdidaktiska och teoretiska insikter rörande undervisning och bedömning i engelska för årskurserna 1-3. Kursen utgår från språksynen i det gemensamma europeiska ramverket så som den kommer till uttryck i kursplanen i engelska i Lgr 11 och behandlar olika inkluderande arbetssätt för att främja elevernas kommunikativa förmåga med betoning på lyssnande, talande, samtal samt ord och fraser. Inkluderande arbetssätt beaktar genusperspektiv såväl som elever i behov av särskilt stöd. Detta fokus innefattar dessutom sätt att anpassa undervisningen till att stödja nyanlända och elever med olika kulturell bakgrund och hur flerspråkighet kan ses som en tillgång i engelskundervisningen. Kursen betonar engelskans grundläggande språkliga regler, dess uttal samt förhållandet mellan ord- och frasinlärning och grammatik. Vidare bygger kursen på deltagarnas erfarenheter och kunskaper om språkutvecklingsteorier och språkdidaktik och som en del av kursen identifierar de och reflekterar kring hur olika undervisnings- och bedömningsformer fungerar i praktiken i årskurs 1-3.Delkurs 2 (7.5hp): Berättelser och multimedietexter i engelskundervisningen I delkurs 2 ligger fokus på multimedia och Engelskspråkiga texter för barn såsom filmer, sagor, sånger, lekar och ramsor. Texterna studeras både språkligt och med fokus på genus, etnicitet och kulturell och språklig mångfald. Textanvändningen kopplas till ett språkutvecklande och inkluderande arbete med förankring i aktuella styrdokument. Vidare studeras aktuell forskning om literacitet som grund för fördjupande resonemang om hur ett brett urval barntexter från olika medier kan användas i ett skolsammanhang med inriktning mot årskurserna 1-3. Dessutom läggs stor vikt vid varierande arbetssätt och olika sätta att använda IT i undervisningen.Arbetsform (distans, campus)Kursen är en kombination av distans och campus och har 4 campusförlagda utbildningsdagar. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lärplattform.