De senaste decenniernas reformer på funktionshinderområdet, inom exempelvis habilitering och rehabilitering, har inneburit nya kunskapskrav för socionomer och andra som arbetar inom det människobehandlande området. Behovet av kunskap i socialt arbete med inriktning mot funktionshinder och...
De senaste decenniernas reformer på funktionshinderområdet, inom exempelvis habilitering och rehabilitering, har inneburit nya kunskapskrav för socionomer och andra som arbetar inom det människobehandlande området. Behovet av kunskap i socialt arbete med inriktning mot funktionshinder och rehabilitering är därför stort och en mängd verksamheter efterfrågar och anställer socionomer och andra med denna kompetens. Detta gäller till exempel arbeten inom kommunal funktionshinderomsorg, landsting, försäkringskassa, arbetsförmedling, enskilda företag, skolor, frivilligorganisationer och andra organisationer. Kursen kan ingå i en masterexamen inom socialt arbete. Den vänder sig till socionomer eller personal med liknande profession som vill fördjupa sina kunskaper om funktionshinderpolitik, välfärdsfrågor, aktuella diskurser, begrepp och teorier inom området funktionshinder och rehabilitering. I fokus står särskilt samverkan, brukarinflytande och delaktighet men också socialpsykiatri, LSS-verksamhet, habilitering/rehabilitering för barn och vuxna, bemötandets betydelse samt ett intersektionellt perspektiv. Undervisningen bedrivs på distans och som student kan du i hög grad styra över och planera dina studier. Kursen är uppbyggd kring skrivna och inspelade föreläsningar av lärare vid Malmö högskola som forskar och undervisar inom ämnet Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. Under kursens görs ett miniprojekt i form av en paperuppgift, dvs. en längre sammanhängande vetenskaplig text som kritiskt behandlar ett område utifrån olika teoretiska och/eller praktiska perspektiv. Detta miniprojekt bedrivs kring en verksamhet som verkar inom habilitering, rehabilitering, stöd och/eller service för personer med funktionsnedsättningar.