Start:HT 17
Ort: Göteborg
Studieform: Bunden till studieort
Takt:Helfart
Typ:Program
Nivå:Grund
Utbildningsform: Högskola / universitet
Studietid:dag
CSN-berättigat:Ja
Undervisningsspråk:Svenska
Ansökningsinformation:Sista ansökningsdag 18/4-17
Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet för högskolestudier samt: Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A eller Engelska 6, Naturkunskap* 1b (alternativt 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b (alternativt 1a1+1a2). *Naturkunskap kan ersättas med - Biologi 1/Biologi A... Läs mer
  • Om utbildningen
  • Om utbildaren

Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet

Göteborg
Sverige
Visa på karta

Utbildningens hemsida

"Att läsa till lärare är jätteutvecklande"

Emil Dornerus läser till grundlärare, årskurs 4-6, ämnena musik, matte, engelska och svenska. Han är nu inne på sin femte termin av åtta. ”På denna utbildning blir jag medveten om mig själv och min omgivning på ett sätt som jag har nytta av hela livet”, säger han.

Vad är det på utbildningen som är så utvecklande?

- "Det är att den är tvärvetenskapligt upplagd och det gör att det känns som jag verkligen lär mig saker. Och så förstås alla möten med människor som ger en förståelse för andra. Kommunikation och bemötande är några grundläggande byggstenar och jag får ständigt reflektera över hur jag själv fungerar med andra."

Det kan till exempel handla om att tala inför många, eller att bli ifrågasatt.

- "Man inte bekväm i alla situationer från början. Ens kunskap sätts på ofta på prov och man blir utmanad på olika sätt. Det är jätteutvecklande."

Musiken en ledstjärna

Emil har hållit på med musik sen han var åtta, så tanken på att bli musiklärare har alltid funnits där.

Själv gick han på Furulundsskolan i Partille och där fanns det en musikprofil.

- "Vi hade god tillgång till musiksalarna och det gav en slags replokalkänsla."

Hans bror är lärare. Och hans mamma är mycket intresserad av Montessoripedagogik. Detta kan också ha inspirerat honom till hans yrkesval i viss mån

Egna lärare förebilder

- "Jag har också haft jättebra lärare som ju är mina förebilder. Jag har alltid haft en positiv bild av skolan som plats."

Om att jobba i mellanstadiet säger han:

- "Det är en rolig ålder. Sådär mittemellan liten och stor. I den åldern fann jag mig själv och började mitt identitetsskapande. Det är en viktig ålder."

Nöjd med VFU

Han gör sin VFU, den verksamhetsförlagda utbildningen, på Vallhamraskolan i Partille - en skola där de är duktiga på att jobba med IT.

- "Vi har bloggat och fått filma oss själva. Och så har vi spelat in ljudfiler. Det är väldigt spännande och det känns som om jag får vara med och bryta ny pedagogisk mark."

Eftersom han bara är 23 år så är han nära elevernas verklighet.

- "Jag är ju också en ”digital inföding” och tycker att jag förstår dem väl, säger Emil Dornerus."

 

FEM KORTA

Varför plugga i Gbg?
- Jag valde utbildningen i Göteborg främst för att jag bor och är uppväxt här. Då jag är musiker och spelar i band vid sidan av mina studier, så ville jag gärna ha möjligheten att kunna arbeta och repa med bandet parallellt med min utbildning. En annan anledning till att Göteborgs universitet lockade var för att min bror tidigare har gått lärarutbildningen här och rekommenderade den till mig. Att välja Göteborgs universitet kändes helt enkelt mest naturligt för mig.
 

Varför lärarutbildningen?
- Jag valde lärarutbildningen då jag gillar att arbeta med människor, samtidigt som jag vill verka i en miljö där båda jag och min omgivning kan lära sig och utvecklas. Eftersom jag är musiker så har tanken att bli musiklärare alltid funnits där och skolan har alltid varit en positiv plats för mig.

Bästa kursen hittills?
- Bästa kursen hittills har varit musikkursen och VFU-kurserna. Musikkursen var inspirerande och varierande. Det var mycket praktiskt musicerande med bland annat gitarrlektioner, sånglektioner, spel i ensemble, konserter och skapande av egna verk och inspelning. VFU-kurserna är alltid väldigt roliga då man får vara ute på riktigt och träffa elever. Allt som man arbetar med på sin HFU sätts i perspektiv ytterligare på praktiken och man märker hur man utvecklas för varje gång.
 

Hur var mötet med förskolan/skolan på VFU?
- Min personliga upplevelse av det första mötet med skolan på VFU var att allt var bra planerat. Jag blev tilldelad en skola som låg geografiskt nära mitt hem, och på skolan blev jag bemött av personal på ett välkommande och positivt sätt. Under hela min utbildning har jag haft möjlighet att stanna kvar på min VFU-skola, vilket gjort att jag skapat en nära och bra relation med min lokala lärarutbildare och med övrig personal på skolan.

Största utmaningen?
- Den största utmaningen är att sätta sig in i olika perspektiv och i att kunna lära sig att hantera balansgången mellan olika ställningstaganden som man får göra som lärare utifrån allt man lär sig och får se under utbildningen. Att finna sin egen lärarroll är något som är svårt och som jag tror man fortsätter jobba på och söker denna efter även när man är ”färdigutbildad”.

Läs mer om utbildningn här!

"Det är verkligen ett lagarbete"

Varför lärarutbildning?
- Jag valde att studera till lärare F-3 för att jag gärna vill arbeta med barn, och jag ville få möjligheten att vara med och utbilda kommande generationer. Barn är ju vår framtid, och de är dessutom pigga på att lära sig vilket är otroligt kul och motiverande för mig som lärare! En stor anledning till att jag valde just lärare och inriktningen F-3 var en lärare jag hade när jag själv gick i grundskolan, som hette Torbjörn. Han var min förebild när jag var yngre och är det fortfarande än idag – han är en sådan lärare jag hoppas kunna vara. Under gymnasiet insåg jag att det här var vad jag ville göra; bli lärare så att jag också kan hjälpa till att utbilda kommande generationer och vara en förebild jag också.

Varför plugga i Göteborg?
- Göteborg är en storstad som ändå är mysig och hemtrevlig. Det finns caféer överallt, som bra ställen att hänga på! Alla universitetets lokaler är centralt belägna, vilket gör det lätt att ta sig överallt. Man känner lätt gemenskap med andra studenter, och det kan ju delvis bero på att alla universitetets institutioner ligger så pass nära varandra.

Bäst med utbildningen?
- Alla upplevelser, lärdomar och nya vänner som jag fick med mig! Jag blev så otroligt mycket rikare på kunskap, både under VFU:n som på kurserna på GU. Alla lärare, professorer, föreläsare och seminarieledare är otroligt kompetenta och måna om att vi studenter ska lyckas. De fanns alltid där för att hjälpa och stötta oss studenter när det behövdes.

Första aha-upplevelsen när du började jobba?
- För mig har den största aha-upplevelsen varit hur mycket lärare faktiskt samarbetar med varandra, stöttar varandra, utbyter råd, lektionstips osv. Det är verkligen ett lagarbete, vilket jag är positivt överraskad av! Jag är säker på att jag under min karriär kommer få många fler aha-upplevelser.

Roligaste stund på jobbet?
- Roligast på jobbet har jag när jag undervisar, när eleverna är delaktiga och jag märker att de brinner för att lära sig mer. Jag märker att de tycker det är roligt med skolan, speciellt när de får lära sig saker de är intresserade av och som ligger dem nära. Ingen dag är den andra lik, vilket gör jobbet både spännande, utmanande och roligt!

Delakicken-ögonblick
- Det var när en elev hade problem i matten med övergången mellan 10-kompisar och 20-kompisar. Vi satt tillsammans och knåpade och jag visade olika sätt man kunde använda sig av, tills ett bara fastnade hos eleven! Det märktes att det var ett riktigt aha-ögonblick för eleven, och hen var så nöjd efter den lektionen. Det var en otrolig känsla för mig som lärare också såklart, att få vara med och dela elevens upptäckt!

Största utmaningen i jobbet?
- För mig har den största utmaningen hittills varit att samla in lektionsmaterial och förbereda alla lektioner. Man spenderar väldigt mycket tid på det som ny lärare då man ju inte är van, och det kan ibland kännas frustrerande att man inte redan har massa material insamlat som man kan välja från. Men det är även kul att få pröva på olika saker och inte fastna i en och samma rutin, och att jag som lärare vill prova på nya aktiviteter och metoder tror jag är viktigt.

Läs mer om utbildningen här!
Fråga SYV