Start:HT 17
Ort: Göteborg
Studieform: Bunden till studieort
Takt:Helfart
Typ:Program
Nivå:Grund
Utbildningsform: Högskola / universitet
Studietid:dag
CSN-berättigat:Ja
Undervisningsspråk:Svenska
Ansökningsinformation:Sista ansökningsdag 18/4-17
Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet för högskolestudier samt: Engelska 6, Samhällskunskap 1b (alternativt 1a1+1a2) (områdesbehörighet A6c) eller Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c)
  • Om utbildningen
  • Om utbildaren

Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet

Göteborg
Sverige
Visa på karta

Utbildningens hemsida

Sitta på kontor 8-17 lockade inte

Sara Grundell läste till ämneslärare årskurs 7–9 i svenska som andraspråk, bild och spanska. Hon jobbar just nu med SFI på Hermods.

Varför lärarutbildning
- Jag har alltid varit intresserad av människor. Min morfar är en viktig förebild för mig, han arbetade som slöjdlärare, och är fortfarande det trots sina snart 84 år! Det är mycket inspirerande och vi har många intressanta samtal om pedagogiska frågor. Varför jag valde lärarutbildningen var för att jag även är intresserad av konst, design och kreativa processer. Min första tanke var att bli arkitekt men efter att ha försåt att det kan vara ett ensamt yrke insåg jag att det skulle vara svårt för mig. Jag behöver arbeta med människor för att känna mig inspirerad, positiv och kunna utvecklas. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att sitta inne på ett kontor varje dag kl. 8-17 heller. Jag behöver aktiveras och få utmaningar för att trivas och det var det som gjorde mig nyfiken på lärarutbildningen.


Varför plugga i Göteborg
- När jag sökte lärarutbildningen var det mycket prat om vilka utbildningar som var godkända och inte. Det som gjorde att jag valde Göteborg var att det var en av få som faktiskt var godkänd.

Bäst med utbildningen
- Det bästa med utbildningen var VFU, den verksamhetsförlagda utbildningen, utan den hade jag inte hittat rätt bland ämnesvalen och förstått vad läraryrket handlar om. Att ha en bra handledare på VFU:n är också väldigt viktigt.

Roligaste stund på jobbet
- Den roligaste stunden på jobbet är när jag är med eleverna. Det är fantastiskt att få arbeta med människor, att både lära ut och lära sig så mycket själv! Det som är roligast är när eleverna lyckas och känner sig stolta över sin prestation och utveckling.

Kreativt ögonblick på jobbet
- När eleverna får göra saker som de inte är vana vid att göra, det är kreativa ögonblick. Jag blandar ofta mina lektioner med musik, språk, bild och dans. När eleverna får leka fram kunskap känner jag kreativitet i klassrummet.

Delakicken-ögonblick
- När eleverna förstod att de hade lärt sig genom andra sätt än att bara läsa eller skriva. Ett exempel är när eleverna under en bildlektion skulle måla till olika låtar för att uttrycka känslor. Det slutade med att vi diskuterade olika känslor tillsammans och plötsligt hade de lärt sig förstå andras och sitt eget sätt att uttrycka känslor. De fick sätta bild och ord på känslorna och utvecklade därmed sin språkliga förmåga både ordagrant och bildligt.

Största utmaningen i jobbet just nu
- Tiden att hinna med all dokumentation.

Läs mer om utbildningen här!
Fråga SYV